Skocz do zawartości


Zawartość użytkownika Atterdag

Odnotowano 10 pozycji dodanych przez Atterdag (Rezultat wyszukiwania ograniczony do daty: 24-październik 18 )


Sortuj według                Sortuj  

#5841 Kanał w Krakowie

Napisano przez Atterdag w 29 marzec 2011 - 22:47 w Ogólne

Będę zaglądał niedługo do archiwum to poszukam tychże arkuszy z naniesionym "zaocznie" przebiegiem kanału... :)



#5837 Kanał w Krakowie

Napisano przez Atterdag w 28 marzec 2011 - 23:46 w Ogólne

Oj tak, osławiony kanał Śląsk - Kraków. Narys jego przebiegu jest zaznaczony na niektórych planszach Katastru Galicyjskiego. Co za tym idzie musiano wykonać dokładniejszy plan. Przekop Wilgi miał stanowić ujściowy odcinek kanału, który aktualnie kończy się na terenie Skawiny. Docelowo miał omijać Zrąb Tyńca i Rowem Skotnickim docierać właśnie do przygotowanej uprzednio Wilgi. Sam Kraków miał stać się ważnym węzłem dla transportu wodnego.

Poniżej nigdy nie zrealizowany projekt ;)

Dołączona grafika

A kanał ulgi to projekt odrobinę późniejszy.



#5769 Krakowskie Zabytki Techniki (koleje wąskotorowe)

Napisano przez Atterdag w 14 marzec 2011 - 11:31 w Ogólne

Coś tu nie gra - linia łącząca Zakrzowek z Solvayem nijak nie mogła przechodzić przez Wielicką, no chyba że szła "dookoła świata".

Kolejka na Bielany - z tego co wiem - nie była forteczna, tylko wodociągowa. Jest opisana w książce Roberta Wierzbickiego "Wodociągi Krakowa" - mam na półce, ale nie mogę zaczerpnąć szczegółów bo półka znajduje się w mieszkaniu u mamy. O ile jednak pamiętam, kolejka nie miała proweniencji fortecznej, powstała i służyła przy budowie bielańskiego wodociągu. Sprawdzę i napiszę przy okazji.

W każdym razie, w przedwojennych planach uzbrajania twierdzy na wypadek wojny (stan na styczeń 1914) nie przewidywano budowy takiej linii. Co nie znaczy, że kolejka wodociągowców nie mogła być wykorzystywana przez wojsko. Pewnie była.

Zdjęcie z NACa - kolejka jak kolejka, ta wodociągowa... Za to te budynki, jeśli mnie wzrok nie myli, to przecież Kavallerie - Notkaserne Przegorzały :unsure: :ph34r::lol: B)


Tfu tfu... dzięki za zwrócenie uwagi. Chodziło przecież o Zakopiańską.

Powinienem zatem napisać "forteczna". Było by bardziej poprawnie. Owszem, najintensywniej była wykorzystywana przez Wodociągi Krakowskie, oraz kamieniołom po drugiej stronie drogi. Być może transportowano nią również piasek wiślany.

Zdjęcie jak dla mnie super, z racji tego, że to jedno z nielicznych zdjęć krakowskich wąskotorówek :devil:



#5742 Korona Krakowa

Napisano przez Atterdag w 04 marzec 2011 - 11:46 w Ogólne

Z analizy map oraz skanowania laserowego powierzchni miasta Krakowa. Nie ma problemu stworzyć z tego warstwę GIS, stąd wydaje mi się, że i mapa jest możliwa do wykonania. Również odpowiednia warstwa w Google Earth, a co za tym idzie i szlak. Podobnie ze szlakami w formacie Garmin do wprowadzenia sobie do własnego GPS'a.

Posiedzę pewnie w tygodniu ;)

A póki co biegnę zdobywać Chełm i Osławską.



#5732 Korona Krakowa

Napisano przez Atterdag w 26 luty 2011 - 21:50 w Ogólne

Dzięki ;)

Najciekawsze jest to, że podczas budowy twierdzy wykorzystano większość z tych wzniesień. Jeżeli nie na miejsce utworzenia fortu, to mniejszych umocnień. Jedynym słabym punktem twierdzy byłby zatem jedynie Zrąb Tyńca, w żaden sposób nie umocniony, a umożliwiający wgląd do miasta i wnętrza twierdzy.

Zamyślam by w ramach poszukiwania wiosny ruszyć na teren leżących już na Pogórzu dzielnic miasta i wspiąć się na część wzniesień.



#5729 Korona Krakowa

Napisano przez Atterdag w 25 luty 2011 - 13:23 w Ogólne

Ostatnio, robiąc wszystko by nie pisać pracy przeglądałem mapy topograficzne terenu miasta i wiedziony przykładem pilskich znajomych postanowiłem sporządzić listę Korony Krakowa - najwyższych wzniesień w mieście, celem ich późniejszego zdobycia. Przy okazji zaznaczę iż brałem pod uwagę jedynie szczyty wzniesień (wierzchołki), rzeczywiste przewyższenie, a nie pośrednie elementa ;)

Poniżej lista:

Pierwsza Dziesiątka

384 Sowiniec - Kopiec Piłsudskiego (Masyw Sowińca)
349 Rajsko (Pogórze Wielickie)
330 Sosnowiec Soboniowicki (Pogórze Wielickie)
326 Kościuszko (Sikornik)
325 Libertowska (Pogórze Wielickie)
315 Grabówki Baryckie (Pogórze Wielickie)
312 Kosocicka (Pogórze Wielickie)
310 Wróblowicka (Pogórze Wielickie)
305 Zakamycze (Masyw Sowińca)
301 Zbydniowicka (Zbydniowice)

Druga Dziesiątka

295 Św. Bronisława (Sikornik)
293 Guminek - Szczyt Zachodni (Zrąb Tyńca)
292 Prochowódka (Olszanica)
290 Syberia (Pękowice)
289 Pękowicka (Pękowice)
288 Chełm (Olszanica)
286 Łuczanowicka Pograniczna (Huta)
284 Bukowina (Szczyglice)
284 Ostra Góra (Zrąb Tyńca)
281 Batowicka Forteczna (Huta)

Lista rezerwowa wzniesień powyżej 250m.

281 Kozobica (Zrąb Tyńca)
281 Stary Fort (Pasternik)
279 Grodzisko (Zrąb Tyńca)
278 Folwarczna (Pasternik)
277 Łuczanowicka (Płaskowyż Proszowicki)
277 Guminek - Szczyt Wschodni (Zrąb Tyńca)
277 Forteczna (Wzgórza Mydlnickie)
276 Pasternik (Pasternik)
274 Cecowa Duża (Olszanica)
274 Kukułcza (Masyw Sowińca)
273 Narodowa (Górka Narodowa)
273 Łysa Góra (Opatkowice)
273 Wróżna (Wzgórza Mydlnickie)
272 Rząsiecka (Rząska)
272 Skołczanka (Zrąb Tyńca)
270 Góry (Wzgórza Mydlnickie)
269 Bogucianka (Zrąb Tyńca)
269 Krakus (Bonarka)
268 Dłubnia (Huta)
268 Zapodole (Witkowice)
266 Bukówka (Zrąb Tyńca)
265 Dłubnia Forteczna (Huta)
265 Węgrzecka (Huta)
264 Rędziny (Masyw Sowińca)
263 Turowiec (Witkowice)
262 Kaim (Bieżanów)
262 Tysiąclecia (Huta)
261 Kowodrza (Zrąb Tyńca)
260 Forteczna Krzesławicka (Huta)
260 Grębałowicka (Płaskowyż Proszowicki)
260 Wielkanoc (Zrąb Tyńca)
260 Krakówka (Wróblowice)
260 Łysa Góra Forteczna (Huta)
259 Solnik (Bodzów)
258 Osławska (Podkamycze)
257 Wielogóra (Zrąb Tyńca)
256 Madera (Łagiewniki)
255 Lisia Góra (Bonarka)
255 Goła Góra (Rząska)
255 Węgrzynowicka Graniczna (Płaskowyż Proszowicki)
255 Świątnicka (Świątniki)
254 Malinówka (Rżąka)
253 Pastwiskowa Góra (Skotniki)
252 Zadworze (Tonie)
252 Sidzińska (Sidzina)
252 Wrożenicka (Płaskowyż Proszowicki)
250 Osławka (Podkamycze)

Powodzenia w wyprawach!



#5708 Twierdza Toruń

Napisano przez Atterdag w 20 luty 2011 - 11:45 w Ogólne

Coś dla odświeżenia tematu. Tym razem bateria półpancerna - element umocnień międzypola Twierdzy Toruń. Poniżej skan planu wykonawczego i opis z wiki.

Dołączona grafika

Pruska bateria półpancerna SLB dla trzech armat 10 cm, wzniesiona w 1898 r.
Kopuła Oobserwacyjna P.B.St 96 (L.) (bateria półpancerna SLB)

Wstępny projekt baterii został sporządzony 23.XI.1897 r. Wersję realizacyjną (wraz ze schronem amunicyjnym) przygotowano 8.VI.1898 r. Zadaniem baterii było wzmocnienie południowo - zachodniego odcinka Twierdzy Toruń, mającego szczególne znaczenie w aspekcie zespołu fortyfikacji Linii Dolnej Wisły. Na odcinku tym wzniesiono w latach 1895-1896 jednowieżową baterię pancerną dla armaty 10 cm. Bateria ta miała zostać rozwinięta do wersji dwuwieżowej jednakże projekt ten porzucono i bateria nie wyszła poza studium doświadczalne. W efekcie odcinek który planowano wzmocnić armatami pod pancerzem, pozostawał bez takowej osłony. Możliwe iż właśnie niespełnienie nadziei pokładanych w Baterii AB IV zaowocowało powstaniem Baterii Półpancernej - obiektu znacznie prostszego i tańszego a równocześnie mogącego uzupełnić lukę na odcinkach planowanych do ochrony obiektami pancernymi. Baterię wyposażono w instalację łączności akustycznej (rury głosowe) i elektrycznej, łączące punkty obserwacyjne z wieżami i magazynami amunicji. Koszt budowy baterii tego typu wynosił 312.000 mk, a z przepisowym zapasem amunicji (po 2000 nabojów na działo) 740.000 marek. Obsada składała się z oficera, 8 podoficerów, 37 kanonierów i 4 obserwatorów. Obsługę pojedynczej wieży stanowił podoficer i 6 kanonierów. Konstrukcje betonowe bloku bojowego baterii toruńskiej kosztowały 60.707 mk (wobec preliminowanych 60.900), a stanowiska obserwacyjne 20.665 mk. Jedna wieża kosztowała 41.000 mk (bez lufy), lufa 17.500 mk a wieża obserwacyjna 7.500 mk. W 1906 r. Przygotowano w środkowej komorze amunicyjnej wnękę dla przechowywania zapasowej lufy armatniej kosztem 1 332 mk. Na zapolu bloku bojowego, w odległosci ok. 70 m, ulokowano główny magazyn amunicji dla baterii. Potężny 6-komorowy schron amunicyjny o identycznej konstrukcji silniejszych ścian i sklepień mieścił 6026 szt. amunicji oraz niewielki warsztat amunicyjny i pomieszczenie dla personelu. Koszt jego budowy wyniósł 90.711 mk. Amunicję dowożono kolejką wąskotorową torowiskiem ułożonym w zagłębieniu, wypłycającym się przy bloku bojowym. W styczniu 1920 r. przejęta (wraz z twierdzą) przez Wojsko Polskie w stanie zdewastowanym. Okres złomowania wież nie jest znany.


Prusy miały sporo szczęścia z wojną z Francją gdyż otrzymali dzięki niej znaczne kontrybucje i zastrzyk darmowej siły roboty. Stąd stać było ich na takie ekstrawagancje jak stałe obiekty międzypola, których w Krakowie jest jak na lekarstwo ;)



#5558 Krakowskie Zabytki Techniki (koleje wąskotorowe)

Napisano przez Atterdag w 15 grudzień 2010 - 14:03 w Ogólne

A teraz pora na materiał wybitnie zaskakujący. W zbiorach NAC pojawiło się kilka nowych fotografii. W tym jedna z rejonu krakowskich Przegorzał i....

Dołączona grafika

...najprawdopodobniej mamy tu uchwyconą tzw. kolejkę forteczną wiodącą od Salwatora do Bielan, przez teren wodociągów, aż pod kawernę we wzgórzu Krępak. Jeszcze na innym zdjęciu, którego niestety nie udało mi się ponownie znaleźć było widoczne torowisko położone na wale przeciwpowodziowym w rejonie dzisiejszego MWiKu.



#5557 Twierdza Toruń

Napisano przez Atterdag w 15 grudzień 2010 - 11:49 w Ogólne

Odświeżając temat toruński.

Obiektów fortyfikacyjnych jest więcej niż na terenie Krakowa. Głównie dzięki rozbudowaniu sieci schronów międzypola i baterii mobilizacyjnych. Samych schronów amunicyjnych jest więcej niż krakowskich szańców. Poniżej wklejam zdjęcie narysu unikatu, niestety zniszczonego - Fortu Kolejowego. Można się pokusić o stwierdzenie iż stanowił on rozwinięcie idei widocznej w krakowskich szańcach. A z resztą, spójrzcie sami.

Dołączona grafika



#5530 Krakowskie Zabytki Techniki (koleje wąskotorowe)

Napisano przez Atterdag w 12 grudzień 2010 - 00:33 w Ogólne

Witam wszystkich i zapraszam do dyskusji o krakowskich zabytkach techniki.

Wszyscy znamy (tak podejrzewam) Krakowski Szlak Techniki, wiodący przez większość najcenniejszych obiektów przemysłowych na terenie miasta. Tematem jednakże pomijanym zarówno przez szlak jak i większość przewodników po mieście jest krakowskie dziedzictwo kolejowe. I bynajmniej nie chodzi tu o stosunkowo dobrze opisane koleje normalnotorowe (łącznie z liniami obwodową, mogilską i cyrkumwulacyjną), a o linie wąskotorowe. Kraków jako miasto na przełomie wieków stosunkowo mocno uprzemysłowione posiadało szereg linii o takim właśnie charakterze. Głównie obsługiwały one największe w mieście fabryki, a ich jeszcze mniejsi bracia o charakterze kolei tymczasowych i polowych były budowane na terenie kamieniołomów, cegielni, magazynów oraz na większych budowach. Sam temat zaś poruszany był przy okazji Kolei Twierdzy Kraków i w innych tematach, warto by jednak pokusić się o jakieś podsumowanie. Zacznijmy więc od początku.

Zakłady Solvay nie powstały same z siebie. Większość sodowni z reguły umiejscawiane było w miejscach gdzie dostępne były znaczne ilości zarówno wapienia jak i soli. Stąd ich powstanie w Krakowie (podobnie jak i w odległym kujawskim Janikowie) było tylko kwestią czasu. Wraz z ich powstaniem konieczne było zapewnienie stałych dostaw wapienia, a na przełomie wieków nie było łatwiejszego, tańszego, bardziej rozpowszechnionego transportu niż kolej wąskotorowa. Tania w budowie, zdatna do położenia w przeciągu kilku tygodni i niezrównana w konkurencji z dostępnymi wówczas furmankami i pierwszymi ciężarówkami. Stąd już na początku XX wieku powstała najdłuższa w Krakowie linia kolei wąskotorowej (600 lub 750mm) łącząca Fabrykę Solvaya z największym, krakowskim kamieniołomie zlokalizowanym na wzgórzu Zakrzówek. Sieć jednakże nie pozostała taka sama przez lata. Wielokrotnie rozbudowywana ostateczny kształt uzyskała w momencie zmiany w systemie komunikacyjnym miasta i powstaniu linii tramwajowej do Borku. W skład obiektów inżynieryjnych wchodziły 2 mosty (1, w ciągu ulicy Wielickiej został następnie wykorzystany do poprowadzenia nim torów tramwajowych i zastąpiony przez tunel pod drogą i most zlokalizowany przy pobliskim parkingu), wspomniany tunel oraz dwie stacje (Zakrzówek i Solvay). Poza linią, tory poprowadzone były również na terenie wyrobiska w Zakrzówku, samej fabryki oraz na pobliskich hałdach. Niestety sama kolejka zlikwidowana została krótko po zamknięciu zakładów przemysłowych i kamieniołomu. Do tej pory pozostały z niej jedynie trwałe obiekty inżynieryjne i układ niektórych ulic.

Kolejną linią kolei wąskotorowej było połączenie starego kamieniołomu, zlokalizowanego na Zakrzówku, przy ulicy Salezjańskiej z fabrykami w nieodległym Ludwinowie. Rampa załadowcza znajdowała się na dnie wyrobiska, a stacja docelowa, na zachód od dawnej, nie istniejącej już Garbarni. Niestety, jedyne ślady w terenie pozostałe po niej to znajdowane czasami resztki podkładów na terenie wyrobiska i okolica stacji docelowej. Przebieg torów jest do ustalenia, ale na terenie całej ich długości zlokalizowane zostały "nowe" osiedla mieszkaniowe. Ślady nie pozostały również po żadnym z zakładów przemysłowych do których wiodła.

Ciekawą konstrukcją była sieci kolei wąskotorowych na terenie krakowskich Wodociągów (sieć otaczająca osadniki, łącząca się również z pobliskimi 2 wapiennikami), używana wcześniej jako kolejka forteczna i wydłużona wówczas aż do rejonu Salwatora. Pozostała z niej całkiem spora część zachowana w formie pomnika oraz obiektów inżynieryjnych na terenie MWiK. Ocalało również kilka fragmentów torowiska ocalałych w formie zaasfaltowanej w pobliskich drogach. Przez krótki okres czasu funkcjonowała w tej okolicy również, wzorem sąsiadów ze wschodu "kolejka pionierska" łącząca Salwator (po wale przeciwpowodziowym, a nie jak kolejka forteczna wzdłuż ulicy Księcia Józefa) z Bielanami i działającym tam okresowo kąpieliskiem.

Również umiejscowiony na terenie Bonarki "Superfosfat" posiadał przez pewien czas swoje dwie linie kolejki łączącej go z leżącym w pobliżu wyrobiskiem, stanowiącym aktualnie rezerwat geologiczny "Bonarka". O dziwo, pozostał z niej czytelny w terenie wykop na południe od ogródków działkowych przy ulicy Swoszowickiej. Drugą z nich była wewnętrzna sieć zakładu i najbliższych mu wyrobisk.

A co z kolejkami cegielnianymi? W ich wypadku ślady nie zostały praktycznie żadne. Chyba, żeby szukać ich na terenie zalanych już wyrobisk. Praktycznie każdy staw ma swoją historię o zalanych na dnie wagonikach i ocalałych tam torach. Ile w tym prawdy? Wiedzą tylko nurkowie. Jednakże stare mapy wskazują nam jednoznacznie gdzie się one znajdowały. Pierwszymi z nich były 2 kolejki łączące płaszowskie cegielnie z niedalekimi wyrobiskami. Co ciekawe, linia w pobliżu dzisiejszej ulicy Lipskiej poza połączeniem z siecią "glinianek" była połączona z istniejącym wciąż w 20leciu międzywojennym szańcem twierdzy FS19. Również dwie cegielnie w Łagiewnikach posiadały swoje torowiska, podobnie jak i większość kamieniołomów na terenie miasta - tam jednak wagoniki były najczęściej poruszane siłą ludzkich mięśni bądź przy pomocy trakcji konnej.

Jak widać, temat jest niemalże nie do wyczerpania, a świadomość mieszkańców w tej kwestii niemalże zerowa. Oczywiście, powyższy tekst jest zaledwie wstępem i mam nadzieję, że również WY podzielicie się swoimi informacjami. Razem może uda nam się stworzyć listę obiektów, linii związanych z tym ciekawym wycinkiem historii przemysłowej miasta.