Skocz do zawartości


Twierdza Toruń


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
21 odpowiedzi w tym temacie

#21 Atterdag

Atterdag

    Porucznik

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 107 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:CB

Napisano 15 grudzień 2010 - 12:49

Odświeżając temat toruński.

Obiektów fortyfikacyjnych jest więcej niż na terenie Krakowa. Głównie dzięki rozbudowaniu sieci schronów międzypola i baterii mobilizacyjnych. Samych schronów amunicyjnych jest więcej niż krakowskich szańców. Poniżej wklejam zdjęcie narysu unikatu, niestety zniszczonego - Fortu Kolejowego. Można się pokusić o stwierdzenie iż stanowił on rozwinięcie idei widocznej w krakowskich szańcach. A z resztą, spójrzcie sami.

Dołączona grafika

#22 Atterdag

Atterdag

    Porucznik

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 107 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:CB

Napisano 20 luty 2011 - 12:45

Coś dla odświeżenia tematu. Tym razem bateria półpancerna - element umocnień międzypola Twierdzy Toruń. Poniżej skan planu wykonawczego i opis z wiki.

Dołączona grafika

Pruska bateria półpancerna SLB dla trzech armat 10 cm, wzniesiona w 1898 r.
Kopuła Oobserwacyjna P.B.St 96 (L.) (bateria półpancerna SLB)

Wstępny projekt baterii został sporządzony 23.XI.1897 r. Wersję realizacyjną (wraz ze schronem amunicyjnym) przygotowano 8.VI.1898 r. Zadaniem baterii było wzmocnienie południowo - zachodniego odcinka Twierdzy Toruń, mającego szczególne znaczenie w aspekcie zespołu fortyfikacji Linii Dolnej Wisły. Na odcinku tym wzniesiono w latach 1895-1896 jednowieżową baterię pancerną dla armaty 10 cm. Bateria ta miała zostać rozwinięta do wersji dwuwieżowej jednakże projekt ten porzucono i bateria nie wyszła poza studium doświadczalne. W efekcie odcinek który planowano wzmocnić armatami pod pancerzem, pozostawał bez takowej osłony. Możliwe iż właśnie niespełnienie nadziei pokładanych w Baterii AB IV zaowocowało powstaniem Baterii Półpancernej - obiektu znacznie prostszego i tańszego a równocześnie mogącego uzupełnić lukę na odcinkach planowanych do ochrony obiektami pancernymi. Baterię wyposażono w instalację łączności akustycznej (rury głosowe) i elektrycznej, łączące punkty obserwacyjne z wieżami i magazynami amunicji. Koszt budowy baterii tego typu wynosił 312.000 mk, a z przepisowym zapasem amunicji (po 2000 nabojów na działo) 740.000 marek. Obsada składała się z oficera, 8 podoficerów, 37 kanonierów i 4 obserwatorów. Obsługę pojedynczej wieży stanowił podoficer i 6 kanonierów. Konstrukcje betonowe bloku bojowego baterii toruńskiej kosztowały 60.707 mk (wobec preliminowanych 60.900), a stanowiska obserwacyjne 20.665 mk. Jedna wieża kosztowała 41.000 mk (bez lufy), lufa 17.500 mk a wieża obserwacyjna 7.500 mk. W 1906 r. Przygotowano w środkowej komorze amunicyjnej wnękę dla przechowywania zapasowej lufy armatniej kosztem 1 332 mk. Na zapolu bloku bojowego, w odległosci ok. 70 m, ulokowano główny magazyn amunicji dla baterii. Potężny 6-komorowy schron amunicyjny o identycznej konstrukcji silniejszych ścian i sklepień mieścił 6026 szt. amunicji oraz niewielki warsztat amunicyjny i pomieszczenie dla personelu. Koszt jego budowy wyniósł 90.711 mk. Amunicję dowożono kolejką wąskotorową torowiskiem ułożonym w zagłębieniu, wypłycającym się przy bloku bojowym. W styczniu 1920 r. przejęta (wraz z twierdzą) przez Wojsko Polskie w stanie zdewastowanym. Okres złomowania wież nie jest znany.


Prusy miały sporo szczęścia z wojną z Francją gdyż otrzymali dzięki niej znaczne kontrybucje i zastrzyk darmowej siły roboty. Stąd stać było ich na takie ekstrawagancje jak stałe obiekty międzypola, których w Krakowie jest jak na lekarstwo ;)




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych