Skocz do zawartości


Atterdag

Rejestracja: 01 gru 2009
Poza forum Ostatnio: 24 kwi 2017 21:46
-----

Moje posty

W temacie: Kanał w Krakowie

29 marzec 2011 - 22:47

Będę zaglądał niedługo do archiwum to poszukam tychże arkuszy z naniesionym "zaocznie" przebiegiem kanału... :)

W temacie: Kanał w Krakowie

28 marzec 2011 - 23:46

Oj tak, osławiony kanał Śląsk - Kraków. Narys jego przebiegu jest zaznaczony na niektórych planszach Katastru Galicyjskiego. Co za tym idzie musiano wykonać dokładniejszy plan. Przekop Wilgi miał stanowić ujściowy odcinek kanału, który aktualnie kończy się na terenie Skawiny. Docelowo miał omijać Zrąb Tyńca i Rowem Skotnickim docierać właśnie do przygotowanej uprzednio Wilgi. Sam Kraków miał stać się ważnym węzłem dla transportu wodnego.

Poniżej nigdy nie zrealizowany projekt ;)

Dołączona grafika

A kanał ulgi to projekt odrobinę późniejszy.

W temacie: Krakowskie Zabytki Techniki (koleje wąskotorowe)

14 marzec 2011 - 11:31

Coś tu nie gra - linia łącząca Zakrzowek z Solvayem nijak nie mogła przechodzić przez Wielicką, no chyba że szła "dookoła świata".

Kolejka na Bielany - z tego co wiem - nie była forteczna, tylko wodociągowa. Jest opisana w książce Roberta Wierzbickiego "Wodociągi Krakowa" - mam na półce, ale nie mogę zaczerpnąć szczegółów bo półka znajduje się w mieszkaniu u mamy. O ile jednak pamiętam, kolejka nie miała proweniencji fortecznej, powstała i służyła przy budowie bielańskiego wodociągu. Sprawdzę i napiszę przy okazji.

W każdym razie, w przedwojennych planach uzbrajania twierdzy na wypadek wojny (stan na styczeń 1914) nie przewidywano budowy takiej linii. Co nie znaczy, że kolejka wodociągowców nie mogła być wykorzystywana przez wojsko. Pewnie była.

Zdjęcie z NACa - kolejka jak kolejka, ta wodociągowa... Za to te budynki, jeśli mnie wzrok nie myli, to przecież Kavallerie - Notkaserne Przegorzały :unsure: :ph34r::lol: B)


Tfu tfu... dzięki za zwrócenie uwagi. Chodziło przecież o Zakopiańską.

Powinienem zatem napisać "forteczna". Było by bardziej poprawnie. Owszem, najintensywniej była wykorzystywana przez Wodociągi Krakowskie, oraz kamieniołom po drugiej stronie drogi. Być może transportowano nią również piasek wiślany.

Zdjęcie jak dla mnie super, z racji tego, że to jedno z nielicznych zdjęć krakowskich wąskotorówek :devil:

W temacie: Korona Krakowa

04 marzec 2011 - 11:46

Z analizy map oraz skanowania laserowego powierzchni miasta Krakowa. Nie ma problemu stworzyć z tego warstwę GIS, stąd wydaje mi się, że i mapa jest możliwa do wykonania. Również odpowiednia warstwa w Google Earth, a co za tym idzie i szlak. Podobnie ze szlakami w formacie Garmin do wprowadzenia sobie do własnego GPS'a.

Posiedzę pewnie w tygodniu ;)

A póki co biegnę zdobywać Chełm i Osławską.

W temacie: Korona Krakowa

26 luty 2011 - 21:50

Dzięki ;)

Najciekawsze jest to, że podczas budowy twierdzy wykorzystano większość z tych wzniesień. Jeżeli nie na miejsce utworzenia fortu, to mniejszych umocnień. Jedynym słabym punktem twierdzy byłby zatem jedynie Zrąb Tyńca, w żaden sposób nie umocniony, a umożliwiający wgląd do miasta i wnętrza twierdzy.

Zamyślam by w ramach poszukiwania wiosny ruszyć na teren leżących już na Pogórzu dzielnic miasta i wspiąć się na część wzniesień.