MRu Posted November 3, 2008 Report Share Posted November 3, 2008 Lotnisko Twierdzy Kraków W Austro Węgrzech w latach 90 XIX wieku zaczęto formować Forteczne Oddziały Balonowe przy poszczególnych pułkach artylerii fortecznej. W Twierdzy Kraków, oprócz Fortecznego Oddziału Balonowego przy 2 Morawsko - Galicyjskim Pułku Artylerii Fortecznej Hrabiego von Beschi, stacjonowały też dwa polowe oddziały balonowe: 1/1R i 2/2R, przemianowane z wybuchem wojny na 8 i 5 Kompanię Balonową. Używały one zarówno balonów kulistych, jak i balonów o wydłużonym kształcie - Sigsfeld - Parseval M.98. Forteczna wytwórnia gazu, remizy, magazyny znajdowały się zapewne w zespole koszar 1 Galicyjskiego Pułku Ułanów gen. Brudermanna na Rakowicach, zaś pole wzlotów - na polu ćwiczeń tychże koszar. W oparciu o ten zespół powstało lotnisko Twierdzy Kraków, przeznaczone dla samolotów. Wiosną 1912 roku trwała już organizacja jednostek lotniczych tzw. Flugpark i przygotowanie lotnisk wojskowych. Dowódcą nowoutworzonych c.k. Oddziałów Lotniczych został Oberst Emil Uzelac. Wtedy też ruszyły prace na rakowickim polu ćwiczeń. Pierwsze pole wzlotów miało kształt zbliżony do prostokąta o wymiarach ok. 250 x 450 m, opartego o wschodnią granicę koszar ułańskich. Na styku z nimi powstał pierwszy zespół portowy, który w 1913 roku składał sie z podwójnego, ceglano-drewnianego hangaru, domu oficerskiego, remizy konnych pojazdów transportowych i obwałowanego składu benzyny. Stacjonujący tu Flugpark 7 dysponował 6 samolotami: 4 Lohner Pfeilflieger Typ B seria H 2, o imionach "Barbar", "Bomerang", "Bulle" i "B-30" oraz 2 Etrich Taube, oznaczonych "S-VI" i "F-3". Z początkiem I wojny światowej na krakowskim lotnisku, oprócz Flik.7 stacjonowały Flik.1, 10, 15, być może Flik.8, wykonujące loty zwiadowcze o zasadniczym znaczeniu dla losów bitwy o Kraków i operacji limanowsko - łapanowskiej. Samoloty tych kompanii utrzymywały łączność z oblężoną Twierdzą Przemyśl. Wiosną 1915 roku stacjonowała również eskadra bawarska. Z początkiem wojny lotnisko powiększono do ok. 55 ha, zbudowano drugi podwójny hangar i rozbudowano remizę: stałym elementem ówczesnego krajobrazu lotniska były rzędy płóciennych hangarów namiotowych. Zastąpiły je dopiero obszerne hangary stalowo - drewniane, które powstały w okresie 1914 - 1916. Z myślą o zwiększającym się stanie osobowym kompani zbudowano dwa baraki koszarowe. Nowy zespół reprezentacyjnych koszar lotniczych powstał dopiero w latach 1916 - 1917, wzdłuż zachodniej granicy lotniska. Nadano mu niemal pałacowy układ z centralnym budynkiem personelu, zwieńczony wieżyczką, otoczony czterema mniejszymi pawilonami. Ukośnie do nich powstał nowy budynek oficerski. W roku 1918 znacznie rozwinięto strefę hangarową, zamykając południową granicę lotniska ponad 150 - metrowym ciągiem 4 połączonych, murowanych hangarów o łukowych dachach. Budowa ta zbiegła się z otwarciem pierwszej w świecie daleko dystansowej pocztowej linii lotniczej Wiedeń - Kraków - Lwów - Kijów - Odessa. Prawdopodobnie w tym czasie pojawił się charakterystyczny hangar paraboliczny. Kierownikiem rozbudowy lotniska był wtedy kpt. inż. Bahrynowski, zaś asystował mu kpt. Warczewski - Polacy w służbie austriackiej. Dowódcą 10 Flek. był w 1918 roku również Polak - kpt. pil. Roman Florer z Brzeżan. Zbliżający się koniec wojny przyczynił się w dużej mierze do rozprężenia na lotnisku. Personel latający i techniczny składający się z żołnierzy obcych narodowości pragnął szybko opuścić stanowiska. Nie wahano się też użyć do ucieczki zgromadzony tu sprzęt. Na lotnisku było zgromadzone około pięćdziesiąt samolotów. Najwięcej (34szt.) to szkolne płatowce o stukonnych silnikach Brandenburg BI. Pozostałe samoloty o zwiększonej mocy silnika to głównie płatowce wywiadowcze Oeffag CII. Było też kilka samolotów typu Albatros BI i BII, a także Lohner C BII. W nocy z 30 na 31 października 1918 roku austriaccy żołnierze przeczuwając ostateczne załamanie się CK armii rzucili się na magazyny. Personel latający z kolei próbował uciec na samolotach do Austrii. W tej sytuacji kapitan Florer stając na czele garstki oddanych mu Polaków udaremnił uruchomienie samolotów, a także przeszkodził w zniszczeniu i rabunku poaustriackiego mienia pozostawionego na lotnisku. Do dziś w parkowym otoczeniu zachowały się: oryginalny hangar stalowo - drewniany z lat 1914 - 16 oraz dawna kancelaria lotniska i budynek oficerski z lat 1916 - 17. Są to ostatnie ślady początków lotnictwa wojskowego w organizmie dawnej twierdzy. Na podstawie: Atlas Twierdzy Kraków nr5 - Rakowice Lotnisko Twierdzy opr. Krzysztof Wielgus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frangern Posted May 9, 2014 Report Share Posted May 9, 2014 W ramach tegorocznej edycji Małopolskich Dni Dziedzictwa Narodowego, 17 maja, będzie możliwość zwiedzenia zachowanego hangaru lotniczego. Szczegóły w załączniku poniżej oraz na stronie http://2014.dnidziedzictwa.pl/ PROGRAM-HANGAR.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.