saladdin Opublikowano 23 Marca 2010 Zgłoś Opublikowano 23 Marca 2010 Witam, Od razu zaznaczam, że być może moje obawy są zupełnie nie uzasadnione (bo nie słyszałem o niczym takim wcześniej)... Ale do rzeczy.Przeczytałem artykuł:Północna obwodnica Krakowa I tak sobie pomyślałem - może wartoby sprawdzić czy któreś z północnych fortów nie są czasem zagrożone ? Nie słyszałem o żadnych takich historiach przy okazji budowy pozostałych kawałków obwodnicy, więc mam nadzieję, że i tym razem nie ma tematu...ale może da się jakoś dokładnie sprawdzić planowaną trasę i dowiedzieć się o los fortów? Ja teraz jestem za granicą, więc sam nie dam rady... A jeżeli temat jest "bez sensu" to proszę o skasowanie ;)
Krydo Opublikowano 23 Marca 2010 Zgłoś Opublikowano 23 Marca 2010 Mieszkam w tej okolicy i interesuje się tym tematem. Jeden z wariantów zakłada wyburzenie "Czerwonego mostu" i schronu amunicyjnego na lini Pękowic. Mam nadzieje, że będzie realizowana wersja północna, która obejdzie od pólnocy fort Tonie i Pekowice, reszta jest bezpieczna.
Miro Opublikowano 24 Marca 2010 Zgłoś Opublikowano 24 Marca 2010 Miejmy nadzieje że jednak "czerwony mostek" jak i schron zostaną. Zresztą wyburzenie tych dwóch elementów naszej twierdzy, to już byłby szczyt bezczelności, czyli jak za dawnych czasów wkroczyliby krakowscy "burzymurkowie". :angry:
kuba Opublikowano 25 Marca 2010 Zgłoś Opublikowano 25 Marca 2010 (edytowane) Powiem tak - jest mocno francowacie. Istnieją dwa warianty, numerowane jako wariant 1 i wariant 3 (to spadek po poprzedniej koncepcji, wtedy istniał jeszcze wariant 2, którego obecnie już nie ma). WARIANT 1 Przechodzi centralnie przez baterię towarzyszącą B3 Tonie (na starszych planach ma oznaczenie B5, tak na znanej mapie twierdzy w skali 1:10000, wydanej jako tom 12 ATK), tę przy ul. Łokietka. Idzie tam wykopem, więc bateria poszłaby na pewno do kasacji, zostałby tylko strzępek od południa (malutki) i od północy (trochę większy, z przyległym szańczykiem piechoty. Dodam, że bateria ma charakter unikalny, jako jedyna w twierdzy przerobiona w dzieło piechoty poprzez wykopanie sieci okopów w fosie (one miały fosę płytką, płyciunią, służąca tylko ukryciu lokowanych tam przeszkód drutowych), wałach i na przedpolu. Następnie obwodnica leci przez cmentarz choleryczny w Toniach (znajduje się powyżej skrzyżowania ul. Jurajskiej i ul. Na Zielonki, dokładnie na północny wschód od niego - taka kępa starodrzewu na stoku wzgórza, kto choć raz był w okolicy to kojarzy), centralnie środkiem, w wykopie, tak że obejmuje około 2/3 powierzchni cmentarza. Czerwonego Mostu obwodnica nie obejmuje - przechodzi nieco na północ od niego, w wykopie. To jednak niewielka pociecha, bowiem w tym właśnie miejscu ma powstać węzeł autostrady z nową szosą wolbromską (prowadzoną wzdłuż dzisiejszej ul. Pękowickiej, po nasypie, a więc powyżej obecnego poziomu terenu). Na powierzchni terenu, po obu stronach obwodnicy, ma powstać malownicza w widoku z góry plątanina łącznic i zjazdów oraz dwa ronda, po jednym z każdej strony wykopu obwodnicy. Te drogowe esy - floresy zahaczają o Czerwony Most po jego zachodniej stronie, jego przyczółek i część przęsła jest objęte nasypem nowej drogi wolbromskiej. Pozostały (większy) fragment CzM zostaje odcięty od drogi, której dwie części spina (ul. Waliszewskiego), i od jaru z biegnącą w nim drogą, nad którym jest przerzucony (jar przestaje istnieć, bo leci nim nowa droga wolbromska, przypominam, po nasypie). Zostaje tylko króciutki, nie dłuższy od samego mostu, odcinek z tymże mostem jako jakaś dziwna dziura w ziemi u podnóża nasypu drogi, na której cholera wie po co stoi most, wychodzący bezpośrednio ze stoku nasypu. Innymi słowy, CzM istnieje nadal, ale okrojony/częściowo zasypany, poza tym CAŁKOWICIE I BEZPOWROTNIE TRACI SWÓJ KONTEKST KRAJOBRAZOWY.Schron amunicyjny Pękowice znajduje się na krawędzi wykopu obwodnicy, jego północno - wschodni narożnik jest w wykopie - krawędź wykopu przepoławia schron po przekątnej. Innymi słowy, schron przestaje istnieć. Dalej jest "lepiej". Szaniec IS V-1 (na północ od szpitala okulistycznego w Witkowicach) zostaje po północnej stronie wykopu obwodnicy, niemal na samym jego skraju, w najbliższym miejscu odległość wynosi nie więcej niż 10 metrów. istnieje spora szansa, że go zniszczą przy budowie, wystarczy że poprowadzą tam jakąś drogę technologiczną albo zrobią tam składowisko urobku z wykopów. Sytuacja baterii B2 Węgrzce (za fortem, po zachodniej stronie drogi krajowej nr 7) jest podobna. Poza tym, obwodnica leci w tym miejscu dokładnie przez miejsce po szańcu IS V-4, ciekawe czy będą tam robione badania archeologiczne.Fort Łysa Góra i szaniec IS V-5 obwodnica mija w wykopie, acz odcinkami na powierzchni (zależy od pofałdowania terenu). Południowo - wschodni narożnik fosy Łysej Góry mija w odległości 100 metrów, od szańca jest to już kilkaset metrów. Z innymi obiektami fortecznymi wariant 1 nie koliduje. Wariant ten jest forsowany przez władze miasta. WARIANT 3 Baterię B3 Tonie obchodzi od zachodu, drugą stroną doliny Sudołu Białoprądnickiego. Przed skrzyżowaniem ul. Gaik i ul. Potoczek obwodnica wykręca na północny wschód i omija baterię w odległości 100 - 150m, przecina koryto Sudołu (270 - 280m wiaduktu, obejmuje także ul. Łokietka). Biegnie po jego wschodniej stronie wzdłuż zachodniej granicy działki fortu Tonie, którą prawdopodobnie w kilku miejscach przecina. NA PEWNO ŚCINA PÓŁNOCNO - ZACHODNI NAROŻNIK DZIAŁKI FORTU z rosnącą tam malowniczą, samotną akacją, wchodzi w głąb działki fortecznej na około 40 - 50 metrów. Tym samym, PRZECINA I ZAMYKA WAŻNY KORYTARZ EKOLOGICZNY, JAKIM JEST DOLINA SUDOŁU BIAŁOPRĄDNICKIEGO I ŁĄKI NA ZACHÓD OD NIEJ, NISZCZY NAJLEPIEJ ZACHOWANĄ CZĘŚĆ KRAJOBRAZU FORTECZNEGO OTACZAJĄCEGO FORT TONIE I NARUSZA ZNAJDUJĄCA SIĘ TAM OSTOJĘ ZWIERZYNY. Inne obiekty forteczne w tym wariancie nie są zagrożone, należy jednak dodać że większa część trasy wariantu 3 biegnie w obrębie Parku Krajobrazowego Dolinek Podkrakowskich. Jak widać z powyższego - tak źle, i siak też do dupy, z przeproszeniem. Edytowane 25 Marca 2010 przez kuba
saladdin Opublikowano 26 Marca 2010 Autor Zgłoś Opublikowano 26 Marca 2010 Wychodzi na to, że trzeba się zorganizować i zrobić jakiś ruch oporu. Biprostal się udało ochronić, Żyletkowce też, no to może i forty się uda ? Kuba, gdzie jest ta bateria B3 dokładniej?
MRu Opublikowano 29 Marca 2010 Zgłoś Opublikowano 29 Marca 2010 Przydałaby się jakaś kampania ochrony, w końcu to " nasze dziedzictwo" ( jak w pewnym wywiadzie nazwał forty prezydent miasta)
kuba Opublikowano 29 Marca 2010 Zgłoś Opublikowano 29 Marca 2010 Bateria B3 Tonie jest przy ulicy Łokietka, jakieś 500 m od skrzyżowania z ul. Gaik i Na Zielonki, po prawej stronie idąc od miasta na północ, tuż przed doliną Sudołu Białoprąfdnickiego - tego potoczku co płynie poniżej fortu Tonie. W guglemaps jest oznaczona jako "Bateria B-44-5". Ona pierwotnie była B5, ale ją przenumerowali jeszcze przed I wojną, nie pamiętam dokładnie kiedy.
Fort nr 48 Opublikowano 10 Września 2010 Zgłoś Opublikowano 10 Września 2010 WitamJaką koncepcję nowej drogi w końcu wybrali ?Jeśli wygrał wariant I to, czy będzie możliwość zrobienia wycieczki KTK po miejscach, które przestaną istnieć w związku z budowaniem drogi ? Z urzędasami i drogowcami trudno wygrać, ale przynajmniej pozostanie dziedzictwo w postaci zdjęć (niestety tylko tyle). Co myślicie o moim pomyśle ? Pozdrawiam
kuba Opublikowano 9 Października 2010 Zgłoś Opublikowano 9 Października 2010 Na razie przycichło, nie ma pieniędzy - powódź była (żeby to jedna...) i kasa poszła na usuwanie szkód popowodziowych. Temat jest w zawieszeniu, zobaczymy na jak długo...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się
Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu
Zaloguj się