Jump to content

Fort 45 Zielonki (Marszowiec)


fortyck
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

a ja mam takie pytanie. Czemu ten sponson który dobudowano w trakcie adaptacji fortu na hotel, wygląda tak jak wygląda, a nie tak jak powinien? Z tego co wiem to wyglądał on troche inaczej niż teraz, wiec czemu ci którzy podjeli decyzje o budowie takiego sponsonu, nawet nie zaglądneli do jakis archiwek żeby to co chca zaprezentowac było zgodne z tym jak było na prawde? Tutaj dorzuce jeszcze rysunek z ksiązki J. Piwowońskiego Mury które broniły Krakowa na którym mamy sponson taki jaki był naprawde.

http://matys.krakow.w.interia.pl/Sponson%20Marszowiec.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pewnie dlatego, ze Skrobowskim pewnie nie zależy na tym aby wyglądało tak jak dawniej tylko na tymaby małym kosztem po prostu było odnowione. Nie ma się co dziwić są to przedsiębiorcy, którzy kupili ten fort po to aby na tym zarabiać a nie z miłości to Twierdzy Kraków. Jednak patrząc na to z drugiej strony na pewno robią dla tego fortu więcej dobrego (pomimo wielu naszych obiekcji) niż miasto, które ponoć interesuje się fortami jednak te dalej niszczeją i popadają w ruinę. Więc podsumowując lepiej niech prywatni właściciele remontują je według własnego uznania niż miasto ma je chronić tak jak to robi dotychczas.
Link to comment
Share on other sites

Widze, że pewne mity z "dawnych" czasów są nadal powielane. Pan Bogdanowski w ksiazce pt."Zieleń... Twierdzy Kraków" zamieścił rusunek sponsonu jaki Matys wkleił. W tym okresie wiedza na temat TK była jaka była, a wystarczyło wbić łopate i sprawdzić co też tam pozostało ze sponsonu. A pozostała podmurówka określająca kształt pancerza.

Gmina Zielonki z P.Skrobowskim remontując fort dbała o zachowanie pierwotnego wyglądu fortu, wiadomo w niektórych wypadkach to sie nie udało (okna, kotłownia w wale szyi), ale nie da sie wszystkiego pogodzić.

 

I na koniec tego wywodu potwierdzam, że w orginale sponson na forcie 45 był taki sam jak w Prokocimiu (istnieje dokumentacja fotograficzna). Kopia którą teraz możemy oglądać jest zbliżona do jego kształtu - orginałem jest "betonowa podstawa".

 

Z tego przypadku wyniknęło to co zawsze powtarzam - trzeba weryfikować informacje, szukać też w innych źródłach, a nie stawiać tez na podstawie jednej publikacji i oskarżać kogoś, że zrobił cos nie tak jak wyglądało w orginale.

Link to comment
Share on other sites

hmmm czyli tak sprawa wygląda... myslałem że ten rysunek jest poprawny, a tu sie okazuje że pan Bogdanowski sie pomylił, pan Piwowoński skopowiał jego błąd, i przez to ja plote tu jakieś głupstwa :D no nic, ale może lepiej że to napisałem, bo teraz wszyscy ktorzy mysleli ze rysunek pana Bogdanowskiego jest poprawny, mają sprostowaną sytuację :)

 

A tak poztym również uważam że inforamcje trzeba weryfikować, ale poprostu myślałem, że sokoro najpierw jeden autor daje ten rysunek, a potem drugi reprodukując jego obrazek do swojej książki tak jakby potwierdza jego autentyczność, to nie powinno być błędu. Nie mam wielkiej wiedzy w tej sprawie, materiałów też nie za dużo, dlatego skopiowałem błąd pana Bogdanowskiego.Ale to dobrze że sie sprawa wyjsniła. A tak z ciekawości, Krydo te inforamcje to z jakiejś książki czy w jakiś inny sposób do tego doszedłeś? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

wszyscy już o tym wiedzą, ale warto wspomnieć na forum że... ;)

 

Fort 45 Zielonki sprzedany !!!

 

 

fragment artykułu o tej sprawie :)

 

- Sprzedaliśmy fort, choć jest tam dzierżawca, firma Twierdza prowadząca hotel. Maja umowę na 35 lat, zawartą w 1999 roku. Szefowie firmy sygnalizowali chęć zakupu fortu, jednak nie spełnili wymogów przetargu, nie wpłacili wadium. Wygrał inny oferent. Będzie właścicielem, ale do 2034 roku ma dzierżawcę - wyjaśniał wójt Zielonek Bogusław Król.

 

Gmina uzyskała ze sprzedaży ok. 2,8 mln zł.

 

Cały artykuł w wieściach :arrow: Wieści - c.d. artykułu :arrowleft:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

a ja byłem całkiem niedawno w F45.

Pogoda mi dopisała... LAŁO JAK CHOL....

 

Ale... pominąwszy fakt "zhotelizowania" Fortu to jego tyły tudzież poprawnie czoło, ma się całkiem dobrze i pomimo niezliczonej ilości i podkładów kolejowych tam teoretycznie poukładanych, to wnętrza kaponier, poterny i inne dziwy związane z fortecznym nazewnictwem prezentują się całkiem "wytrawnie"

 

(zdjęcie zamazane bo miałem 3% akumulatorka z aparacie)

 

http://img353.imageshack.us/img353/5104/dsc03878sf0.th.jpghttp://img353.imageshack.us/images/thpix.gif

Link to comment
Share on other sites

Teoretycznie całość, na wale artyleryjskim jest strzelnica, ale w fosie - jak widać na zdjęciu... powiedzmy, że nic nie ma.

 

Jak tam byłem to miła Pani w recepcji powiedziała, żę spokojnie można iść zwiedzić od drugiej strony

Link to comment
Share on other sites

Cała fosa jest pełna stanowis strzeleckich, imitacji pomieszczeń, tarcz i kulochwytów. Ostatnio były tam zawody miedzynarodowe w strzelectwie dynamicznym. Niezły pokaz, jak wystrzelić wiadro naboi w minute :lol: ... Wiekszość strzelań odbywa się z odległości 2-3 metrów od tarczy.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
W czasie niedawnej Fortecznej Misji byliśmy i tam; pełno łusek z naboi, ale z drugiej strony takie porobione stanowiska dosłownie zasłaniają widoki fortyfikacji; mi się to osobiście nie podoba takie pozwolenie na takie zagospodarowanie fosy; pewnie, że lepiej by Fort tak wyglądał niżby niszczał i był niszczony przez wandali...
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ale fort żyje także fortecznym życiem. Ostatnio bedąc w forcie spotkałem przed wejściem gościa w austriackim mundurze. Okazało sie, że jakaś grupa rekonstrukcji historycznej ma tam siedzibe. Akurat w tym dniu mieli strzelanie z armaty i moździerza. Z tego co słyszałem takie imprezy coraz częsciej goszcza na wałałch fortu.
Link to comment
Share on other sites

Dzień dobry.

To mój pierwszy wpis na tym forum.

 

Tak sie składa, że byłem na promocji ksiazki w forcie Zielonki. Moim zdaniem repliki mundurów są bardzo dobrze wykonane. Na załaczonym zdjęciu widać dwa odcienie - w ciemniejszych mundurach są osoby z 2FsAR z Krakowa, jasniejsze - to grupa rekonstrukcyjna z Przemyśla. Widziałem inne grupy rekonstrukcyjne i na ich tle mundury "krakowskie i przemyskie" są bardzo dobrze zrobione. Na interii ( http://facet.interia.pl/militaria/news/pra...ii,1224053,4558 ) jest artykuł ze świeta tej jednostki w Zielonkach - ponad 20 zdjęć, gdzie mozna zobaczyć dokładnie szczegóły umundurowania.

 

 

A swoja drogą to może warto (a nawet wypada) podawać źródło pochodzenia tej fotografii, na tej stronie jest wiecej zdjęć ze strzelania w kaponierze czołowej, które pewnie chętnie inni zobaczą.

 

 

Wracając do wnetrza fortu - w korytarzach hotelowych są bardzo ciekawe reprodukcje zdjęć archiwalnych. W wiekszości prezentuja działa i artylerzystów w czasie swojej cięzkiej służby - polecam.

Link to comment
Share on other sites

Poczytałem troche strone Rawelinową (link Łukasza) i wynika że autorem wiekszości zdjęć z promocji ksiazki p.Jaskółowskiego jest p.Krzyształowski, który jest tez autorem ciekawej strony o fortyfikacjach Krakowa i nie tylko.

Znalazłem wiecej zdjęć z tego wydarzenia własnie na stronie tego pana http://149.156.142.12/fotki/promo45/g89.htm

Link to comment
Share on other sites

O ! Zwracam honor . Dzięki PRO DEO i linkowi do zdjęć , na których znalazłam też takie z dosć bliska . Mundury rzeczywiści doskonale zrobione . Klamra u pasa , świetna , charakterystyczne klapy kieszeni ,
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...