fortyck Opublikowano 8 Sierpnia 2004 Zgłoś Opublikowano 8 Sierpnia 2004 Tak. Płaszów istnieje już od XII / XIII w. Był wówczas wsią rycerską. Pierwsza wzmianka o Płaszowie pochodzi z 1254 roku, Bolesław Wstydliwy w dokumencie dla klasztoru zwierzynieckiego wymienił m.in. wieś ''Plaszow''; była ona wówczas własnością klasztorną. W XIV w. część wsi znalazła się w rękach prywatnych, część należała do klasztoru w Koprzywnicy, zaś lasy na terenie Płaszowa należały do króla. Wieki XIV i XV przynosiły kolejne zmiany własności, by wreszcie na początku wieku XVI Płaszów stał się wsią wielkorządców krakowskich. Stan ten zmienił I rozbiór Polski, kiedy miejscowość znalazła się pod panowaniem austriackim. Większe zmiany przestrzenne pojawiły się w związku z budową fortyfikacji Twierdzy Kraków. W 1855 roku miejscowość przecięła linia kolejowa, będąca częścią szlaku żelaznego z Krakowa do Lwowa. Zmiany prawne w Galicji - ustawy o samorządzie i przemysłowa oraz ożywienie gospodarcze jakie przyniosła budowa Twierdzy Kraków niebawem zmieniły sposób użytkowania gruntów, zwłaszcza w pobliżu kolei; nastąpił rozwój przemysłu. W 1887 r. wieś składała się z dwu oddzielnych zespołów zabudowy: Płaszowa Wielkiego, gdzie znajdowało się 127 domów, zamieszkałych przez 750 mieszkańców i Płaszowa Małego z 22 domami i 131 mieszkańcami. Osady dzielił obszar, zwany Ugory albo Lasówka. Na półwyspie utworzonym przez Wisłę, położona była posiadłość Aleksandra Zdzieńskiego, składająca się z dworu z zabudowaniami gospodarczymi i 6 domów zamieszkałych przez 80 mieszkańców. Przełom wieków przyniósł realizację kolejnego pierścienia Twierdzy Kraków; powstał wtedy Fort 50a Lasówka. Na początku XX w. w Płaszowie istniał jeden z największych w Galicji dworców towarowych (Podgórze - Płaszów) oraz znaczące zakłady przemysłowe. Zabudowa centralnej części Płaszowa nabierać zaczęła miejskiego charakteru. 30 pażdziernika 1918 r. na terenie Płaszowa miało miejsce historyczne wydarzenie: rozpoczęcie akcji wyzwalania Krakowa z rąk austriackich.
fortyck Opublikowano 7 Czerwca 2009 Autor Zgłoś Opublikowano 7 Czerwca 2009 Pan Janusz nadesłał mi oto ten materiał z gazety ''Dziennik Polski'' z dnia 5.06.2009: https://lh4.googleusercontent.com/-_2BVQ5aWDjM/T0Q-nXBCnAI/AAAAAAAAESI/ffqMhQ-CdvI/s576/parkplaszow.jpg O tej sprawie wiedzą mieszkańcy Płaszowa (i nie tylko) http://forum.fortyck.pl/public/style_emoticons/default/smile.gif Jest faktem, że Płaszów ma dotąd (sporo ubyło) mało fajnych miejsc wypoczynkowo - rekreacyjnych... Przesyłam też link: http://cracoviaurbseuropea.neostrada.pl/07...t._przyrody.pdf.
fortyck Opublikowano 18 Stycznia 2013 Autor Zgłoś Opublikowano 18 Stycznia 2013 15 stycznia 2013 r. ukazała się niezwykle interesująca książka na temat historii Płaszowa: https://lh6.googleusercontent.com/-cuj4d_kKK_o/UPkytXJDUyI/AAAAAAAAIro/o5_3Oa7AA4A/s400/plaszow%25201912-2012_2.jpg Ile kosztuje? jest dostępna BEZPŁATNIE i do odbioru w Radzie Dzielnicy XIII oraz w Muzeum Historii Podgórza. Już ją posiadam: http://fortyck.blogspot.com/2013/01/inne-22.html
Hauptmann Opublikowano 13 Czerwca 2013 Zgłoś Opublikowano 13 Czerwca 2013 Co do Płaszowa- Trochę kolejowo zagadam. Warty eksploracji jest tunel numer III Płaszowskiego Dworca Kolejowego- znajduje się w ciągu ulicy Wodnej i wiedzie pod całą stacją. Oprócz tego nie wiem czy wiecie, ale tory ze strony Bonarki nie biegły tak jak obecnie- czy ktoś kiedyś zastanawiał się czemu budynek stacyjki Kraków Krzemionki jest ustawiony pod kątem do toru? Tak! Tory biegły wzdłuż niego, potem wydrążonym w skale wąwozem- by przekroczyć Wielicką niskim wiaduktem( mniej więcej w tym miejscu gdzie obecnie tory tramwajowe przecinają ulicę) odchodziła jeszcze z tego miejsca bocznica do kamieniołomu położonego na zapleczu tego nowego apartamentowca ( widać tam piec wapiennik ;) )
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się
Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu
Zaloguj się