MRu Opublikowano 8 Kwietnia 2010 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 8 Kwietnia 2010 Mam pytanie. Liczę na odpowiedź, zwłaszcza ze wielu z nas już niejednokrotnie udowadniało ze dysponuje sporą wiedzą. "CZY W FORCIE DŁUBNIA ZNAJDOWAŁA SIĘ / PRZEBIEGAŁA LINIA KOLEJKI FORTECZNEJ ?" Ostatnio miałam okazję znaleźć podobne pytanie na innym forum, sama sprawdziłam przy okazji i w pewnym miejscu z ziemi sterczą szyny kolejowe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Atterdag Opublikowano 9 Kwietnia 2010 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 9 Kwietnia 2010 (edytowane) Nie znalazłem na posiadanych przeze mnie mapach śladów po takiej kolejce. Podobnie w terenie. Nie wiem czy w jakiejkolwiek twierdzy istniała kolej forteczna o charakterze rokadowym - przynajmniej w przypadku oddalonego pierścienia twierdzy. W pierścieniu wewnętrznym owszem zdarzało się, ale tu... nie wydaje mi się żeby istniała TRWAŁA linia. Jednakże na 100% pojedyncze forty lub ich grupy mogły mieć położoną popularną na przełomie wieków kolej Decauville'a czyli 600mm Feldbahn z torami patentowymi kładziony w okresie wzmożonego zapotrzebowania na transport. Nawet na mapach pojawiają się budowle opisywane jako Festungs Feldbahn Depot. Kolej o takim charakterze jednakże (jak już wspomniałem) miała charakter tymczasowy. Tory, z zamocowanymi trwale podkładami kładziono i bez problemu zdejmowano w momencie zapotrzebowania na nie. Ciężko by ustalić który obiekt na 100% posiadał swoją sieć z racji tego iż rzadko (jak zauważyłem w Galicji) były zaznaczane na mapie. Torowisko na feldbandepocie jest zaznaczane jeszcze w latach 30tych. W obrębie Dłubni i sąsiadujących dzieł nie ma żadnego śladu po takiej kolejce. Poza tym bliskość drogi rokadowej i warunki terenowe znacznie ograniczyłyby tu wykorzystanie kolejek. W okresie mobilizacji jednakże powszechnie kładziono wspomniane doraźne linie kolejowe na wszystkich odcinkach frontu - na przykładzie twierdz pruskich i frontu rosyjsko-pruskiego. Znalazłem na: http://www.podgorze.pl/art.php?id=985 Forty krakowskie połączone były kolejkami wąskotorowymi. Kolejki miały znaczenie wyłącznie militarne. Służyły one do przewożenia z magazynów do fortów zaopatrzenia w amunicję oraz aprowizacji załóg.Linie kolejki fortecznej miały charakter tymczasowy. Były układane z gotowych elementów magazynowanych składach kolei polowej w momencie mobilizacji. W związku z tym nie były nanoszone na plany miasta czy mapy okolic Krakowa. Niewiele wiadomo na ich temat. Z założenia wagony przemieszczane były przy użyciu koni pociągowych. Są relacje świadków, że w latach dwudziestych kolejka jeździła przy użyciu trakcji parowej. Parowozy opalane były na początku drewnem, później węglem. Ciężko więc będzie stwierdzić czy rzeczywiście tam była czy nie ;) Mapy wskazują że na terenie Krakowa z trwałych kolei polowych i przemysłowych istniały (wymienione jedynie linie dłuższe niż 1km, bez uwzględnienia kolejek wewnątrz wyrobisk wapienia):Kolej Cegielni Płaszów (obu cegielni, jedna z nich łączyła się nawet z szańcem)Kolej Cegielni BoguciceKolejka Skałki Twardowskiego (Kamieniołom) - LudwinówKolejka KW Zakrzówek (Zakrzówek - Solvay)Kolejka KW BonarkaKolejka Podmiejska Salwator - Bielany (następnie kolejka MWiK Kraków i okresowa Kolejka Pionierska) Sprawdzę jeszcze jak dotrę do pracy. W archiwum jest sporo historycznych map, może na którejś coś się znajdzie. Tyle z punktu widzenia historii kolei i map... jeżeli się mylę to poprawiać poprawiać, człek całe życie się uczy... Edytowane 9 Kwietnia 2010 przez Atterdag Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MRu Opublikowano 9 Kwietnia 2010 Autor Zgłoś Udostępnij Opublikowano 9 Kwietnia 2010 Dzięki za wyczerpująca odpowiedź. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi