MRu Posted April 8, 2010 Report Share Posted April 8, 2010 Mam pytanie. Liczę na odpowiedź, zwłaszcza ze wielu z nas już niejednokrotnie udowadniało ze dysponuje sporą wiedzą. "CZY W FORCIE DŁUBNIA ZNAJDOWAŁA SIĘ / PRZEBIEGAŁA LINIA KOLEJKI FORTECZNEJ ?" Ostatnio miałam okazję znaleźć podobne pytanie na innym forum, sama sprawdziłam przy okazji i w pewnym miejscu z ziemi sterczą szyny kolejowe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atterdag Posted April 9, 2010 Report Share Posted April 9, 2010 (edited) Nie znalazłem na posiadanych przeze mnie mapach śladów po takiej kolejce. Podobnie w terenie. Nie wiem czy w jakiejkolwiek twierdzy istniała kolej forteczna o charakterze rokadowym - przynajmniej w przypadku oddalonego pierścienia twierdzy. W pierścieniu wewnętrznym owszem zdarzało się, ale tu... nie wydaje mi się żeby istniała TRWAŁA linia. Jednakże na 100% pojedyncze forty lub ich grupy mogły mieć położoną popularną na przełomie wieków kolej Decauville'a czyli 600mm Feldbahn z torami patentowymi kładziony w okresie wzmożonego zapotrzebowania na transport. Nawet na mapach pojawiają się budowle opisywane jako Festungs Feldbahn Depot. Kolej o takim charakterze jednakże (jak już wspomniałem) miała charakter tymczasowy. Tory, z zamocowanymi trwale podkładami kładziono i bez problemu zdejmowano w momencie zapotrzebowania na nie. Ciężko by ustalić który obiekt na 100% posiadał swoją sieć z racji tego iż rzadko (jak zauważyłem w Galicji) były zaznaczane na mapie. Torowisko na feldbandepocie jest zaznaczane jeszcze w latach 30tych. W obrębie Dłubni i sąsiadujących dzieł nie ma żadnego śladu po takiej kolejce. Poza tym bliskość drogi rokadowej i warunki terenowe znacznie ograniczyłyby tu wykorzystanie kolejek. W okresie mobilizacji jednakże powszechnie kładziono wspomniane doraźne linie kolejowe na wszystkich odcinkach frontu - na przykładzie twierdz pruskich i frontu rosyjsko-pruskiego. Znalazłem na: http://www.podgorze.pl/art.php?id=985 Forty krakowskie połączone były kolejkami wąskotorowymi. Kolejki miały znaczenie wyłącznie militarne. Służyły one do przewożenia z magazynów do fortów zaopatrzenia w amunicję oraz aprowizacji załóg.Linie kolejki fortecznej miały charakter tymczasowy. Były układane z gotowych elementów magazynowanych składach kolei polowej w momencie mobilizacji. W związku z tym nie były nanoszone na plany miasta czy mapy okolic Krakowa. Niewiele wiadomo na ich temat. Z założenia wagony przemieszczane były przy użyciu koni pociągowych. Są relacje świadków, że w latach dwudziestych kolejka jeździła przy użyciu trakcji parowej. Parowozy opalane były na początku drewnem, później węglem. Ciężko więc będzie stwierdzić czy rzeczywiście tam była czy nie ;) Mapy wskazują że na terenie Krakowa z trwałych kolei polowych i przemysłowych istniały (wymienione jedynie linie dłuższe niż 1km, bez uwzględnienia kolejek wewnątrz wyrobisk wapienia):Kolej Cegielni Płaszów (obu cegielni, jedna z nich łączyła się nawet z szańcem)Kolej Cegielni BoguciceKolejka Skałki Twardowskiego (Kamieniołom) - LudwinówKolejka KW Zakrzówek (Zakrzówek - Solvay)Kolejka KW BonarkaKolejka Podmiejska Salwator - Bielany (następnie kolejka MWiK Kraków i okresowa Kolejka Pionierska) Sprawdzę jeszcze jak dotrę do pracy. W archiwum jest sporo historycznych map, może na którejś coś się znajdzie. Tyle z punktu widzenia historii kolei i map... jeżeli się mylę to poprawiać poprawiać, człek całe życie się uczy... Edited April 9, 2010 by Atterdag Link to comment Share on other sites More sharing options...
MRu Posted April 9, 2010 Author Report Share Posted April 9, 2010 Dzięki za wyczerpująca odpowiedź. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts