Jump to content

Fort 51 Rajsko


fortyck
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest krystian
Zawsze interesowały mnie oraz budziły podziw budowle i fortyfikacje CK. Bardzo ucieszyłem się, że istnieje Wasze forum. Zwykle przechodziłem obok tych pięknych umocnień ze stosunkiem: 'o jakie fajne', ale ostatnimi czasy po zwiedzeniu ruin Bodzowa złapałem chyba bakcyla. Naszła mnie myśl i nadzieja na zwiedzenie Rajska oraz innych fortów, głównie aby zaspokoić swoją ciekawość, ale biorąc pod uwagę moje zainteresowanie tym tematem może i rodzącą się pasję. Mam w okolicach Rajska znajomego, a raczej znajomego, który czasem przyjeżdża do rodzinki w te okolice. Podobno w forcie 51 przesiaduje strażnik, pilnuje czegoś. Czy mimo wszystko można spokojnie zwiedzić ten fort? Czy ktoś spotkał się z jakimiś przeszkodami? Planuję wybrać się w piątek o ile pogoda pozwoli :)
Link to comment
Share on other sites

Guest Matys

U mnie z fortami było podobnie, na początku tylko ciekawość :)

Co do Rajska, to teren nie jest ogrodzony, można wejść praktycznie z kazdej strony, bez problemu, jednak budynek koszarowy niestety nie jest dostępnym. To włsnie tam znajdowała sie churtownia, dzis jest chyba nie uzywany, ale mimo wszystko zamkniety. Ktos tam żeczywiscie czasem pilnuje, ale nie ma sie czym przejmować, mozna sobie spokojnie pozwiedzac.

Link to comment
Share on other sites

Guest krystian
Super, dziękuję za informację. Poprzeglądałem forum, zdjęcia, opisy i widzę, że zawarliście tutaj sporą wiedzę. Po spędzeniu chwilki na obeznaniu się z tematem już idę z zupełnie innym nastawieniem i troszkę inaczej na to patrzę. Zobaczymy co z tego będzie. Będę robił fotki, może któreś się Wam spodobają... teraz wszystko zależy od pogody :)
Link to comment
Share on other sites

Guest Matys
No to zaparszam cie też na nasze wyprawy KTK (mniej wiecej co miesiąc w niedzielę), oraz sledz też temat "tajne misje cz.2" bo tam sie umawiamy na "nie oficjalne" wyjścia, tam na pewnoe czegos ciekawego sie dowiesz :)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Lukasz
Zawsze interesowały mnie oraz budziły podziw budowle i fortyfikacje CK. Bardzo ucieszyłem się, że istnieje Wasze forum. Zwykle przechodziłem obok tych pięknych umocnień ze stosunkiem: 'o jakie fajne', ale ostatnimi czasy po zwiedzeniu ruin Bodzowa złapałem chyba bakcyla.

 

to dokładnie tak jak mnie.

Cóż jutro po raz pierwszy zobaczę Rajsko ale sądząc po fotkach jakie widziałem na www.fortyck.pl to się w nim zakocham :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

dziwie się, ze tak malo postów w tym temacie a ten fort jest największy hehe

 

bylismy z kolega ostatnio w forcie.

Obczailiśmy, że do fortu mozna sie dostac poprzed wejścia przy kaponierach bo normalnie to wciągalismy rowery po stoku w jednym miejscu jest ściezak wydeptana- to bł koszmar nie mówiąc o sprowadzaniu ich :) niestety trzeba miec latarke, zeby sie o coś nie zabić w paternach hehe

szkoda, że to takie rozkradzione- jak byłem dzieckiem i z robertem Jurga chodzilismy po fortach to było tego znacznie więcej. Nawet znalazłem na jednym z wieszaków ( w Prokocimiu) przy wejściu to schronu chyba- stara klamre od paska bardzo zardzewiała- może to jeszcze z tamtego okresu bo tak zardzewiala jak drzwi :) moge zrobić fote

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

pozwole sobie wrzucić zdjęcia z naszej małej "misji" hehe dzień po Waszej hehe

 

http://img354.imageshack.us/img354/6922/img2535ma5.th.jpg

 

w tej kaponierze jak i drugiej symetrycznie położonej przywitały nas nietoperze- miałem nadzieje, że uwiecznimy je na zdjęciach

 

http://img95.imageshack.us/img95/7199/img2538yz1.th.jpg

 

nie wiem czemu pierwsze zdjęcie sie nie chcialo normalnie załączyc :/

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
a propo zdjęc robionych z okolic rajskowych fortów. ten zachód też b. ładny. wychodzą cudownie. wogóle te forty są cudownym miejscem do fotografowania. zwłaszcza na wiosnę, bo jak na forty jest tam dużo zieleni, ścieżek. polecam!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Bylem tam ostatnio zachęcony tym co przeczytałem na forum i fort zrobił na mnie wrażenie. Ogrom przestrzeni i podziemne przejścia to coś co mnie bierze i zachęca do fortów. Widoki z tarasu przed bramą też fajne.
Link to comment
Share on other sites

Słuchajcie, dzisiaj z kolegą zwiedziliśmy fort (szukamy lokalizacji pod teledysk metalowy; sami działamy w dwóch ekipach filmowych) i wpadliśmy na pomysł by odnowić fort i zrobić tam ośrodek kultury (dwie sale wewnątrz mogły by posłużyć za salę kinowo-teatralno-koncertową, a druga za mini studio filmowe). Pewnego rodzaju impulsem jest wygląd fortu 49 gdzie jest MDK oraz wiadomość, że są szanse zdobycia tego za friko na własność (przynajmniej długi najem).

Wiem, że to szalony pomysł, ale czy byłby tu ktoś chętny nawiązać współpracę?

Również chciałbym by w takim obiekcie znalazła się miejsce poświęcone historii obiektu, a nawet z racji tego, że znamy się na realizacji film i tv - video-wystawa.

 

Jeżeli coś to filmestria@gmail.com

 

Pozdrawiam i liczę na odpowiedź,

Janek

Link to comment
Share on other sites

hmm... teledysk metalowy :) nie żebym była temu przeciwna , ale Rajsko sie raczej na tego typu cele nie nadaje . każdy chyba wie że on " siada" lub jak kto woli " Pęka na pół " .
Link to comment
Share on other sites

Pod metalowe mamy 2 inne upatrzone, a drugą sprawą, że realizacja będzie fabułą głównie, więc żadnego grania wewnątrz (jedynie bohaterka i bohater będą śpiewać utwór z playbacku)...

 

No ale ja nie o tym :)

 

Fort Rajsko można by zagospodarować na centrum multimedialne. My sami, jako filmowcy, od dawna szukamy miejsca na tego typu działanie. Miejsce takie byłoby połączone z wystawą multimedialno-muzealną Fort 51 Rajsko "Kiedyś, Wczoraj, Dziś, Jutro", która to pokazałaby jak można ciekawie wykorzystać to historyczne miejsce. Tak jak Fort 49 pełniłaby formę kulturalną (jedną z sal można przekształcić na koncertową; druga zaś stanowiłaby miejsce na stworzenie studia telewizyjnego), zaś pomniejsze pomieszczenia z przodu byłyby miejscem na administrację budynku, montażownię, studio dźwiękowe, reżyserkę. Tym sposobem można stworzyć w Internecie Fort Rajsko. Przy paru filmach wirusowych (to są takie filmy, które są reklamami np. a znajomy podsyła i mówi, że warto obejrzeć taki filmik na YT i idzie to drogą pantoflową) można wypromować by takie miejsce.

Link to comment
Share on other sites

Nie chce sie wymądrzać ale:

- na zagospodarowanie takiego fortu lub nawet części koszarowej potrzeba ogromnych pieniędzy

- inwestycje tego typu rozpoczyna sie od planu i projektu co tez jest kosztowne

- przyłącza prądu i wody, odprowadzenie ścieków, kanalizacja

- osuszenie i izolacja budynku

- wentylacja, kominy itp

i wiele innych kosztów zanim coś zacznie sie dziać na placu budowy.

 

Bez kilku milionów złotych raczej doprowadzenie takiego obiektu do stanu używalności publicznej jak np.Krzesławice nie jest mozliwe.

Przypomne, że fort Krzesławice jest remontowany i dotowany z róznych źródeł od kilkunastu lat... a końca nie widać.

 

Fort jest w rękach miasta

- mozna starać sie o uzyczenie - do 3 lat

- dzierżawa, ale opłata za metry pomieszczeń ogromna - trzeba pamietać, że to też hektary trawy, wałów, dziesiatki drzew, o które uzytkownik musi dbać.

 

Dobrym przykładem na to jest fort marszowiec, gdzie stale przynosi zyski, pracuje na siebie, a remont był dotowany w połowie przez UE.

Link to comment
Share on other sites

Co do dzierżawy - to nie jest tak, bo można za darmo dostać tylko by zagospodarować teren.

 

Co do kosztów też jestem świadom, ale fort Krzesławice widać jak wypiękniał.

A co do kosztów 2 - no właśnie UE, Gmina Kraków, zarabianie na siebie... To wszystko jest szansą, że się uda.

 

Jak to mawiają "No risk, no fun" :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, mam wrażenie, że do teledysku metalowego lepszy by był fort prokocim, z jego odrapanymi ścianami i amfiladami. Ale owszem rajsko też ok. Możnaby go "ozodobić setkami świec, tak jak np. w naszej misji nocnej z lipca 2008 (patrz zdjęcia inne). Co do zagospodarowania fortu to pomysł jasne że ok, tylko faktycznie realizacja chyba nie taka prosta ale to trzebaby się zorienotwać. Mnie się marzy taki fort wyglądający jak w pełnej gotowości bojowej i bez drzew, ale wycięcie oczywiście nie realne :P
Link to comment
Share on other sites

Generalnie to pomysł jest taki by stworzyć stowarzyszenie. Oczywiście stowarzyszenie będzie realizować różne projekty, ale również jeśli dostanie z Urzędu w dzierżawę teren to będzie systematycznie szukać środków (np. dotacje) na etapowo odnawianie obiektu, a poza tym będzie realizować inne projekty (myślimy o stowarzyszeniu wspierającym multimedialne projekty). Tym sposobem, etapami, można by odnowić fort (całość odnawiania by trwała z 10 lat i z tego co wiem można zyskać pieniądze od samej Gminy na realizację tych założeń i projektów).

Równocześnie myślę by zapraszać uczniów szkół i robić z przewodnikiem wycieczki po twierdzy, połączone z historią fortyfikowania Twierdzy Kraków. Tym sposobem nie dość, że będzie się spełniało misję edukacyjną, będzie można również pozyskiwać zewnętrznie środki pieniężne na odnowę wnętrz.

 

Co Wy na to?

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...