Jump to content

FS 19


Atterdag
 Share

Recommended Posts

Niestety... nazwa tematu jest myląca, gdyż nawet na zdjęciach lotniczych z połowy XX wieku ciężko dopatrzyć się chociaż narysu samego szańca. Określenie jego położenia jednak nastręcza dzięki nim mniejszych trudności. Zachował się jedynie układ działek, dróg i rowu melioracyjnego. Chociaż... zawsze można poszukać czegoś więcej.

 

http://img151.imageshack.us/img151/1593/fs19.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Dziewiętnastka niestety nie przeżyła... Co więcej, nie przeżyła żadna z dziewiętnastek, bo były dwie, stara i nowa, podobnie zresztą jak i osiemnastki czy szesnastki. Żeby było wszakże ciekawiej, FS 19 przeżywał w 1914 drugą młodość jako NS 21, a nowy NS 19 powstał na północny wschód od niego. Niestety, nic się z tego nie zachowało, a szkoda. FS19/NS21 szczególnie żal, jako jednego z nielicznych przykładów modernizacji szańca FS na punkt oporu "nowego rdzenia" (NS).
Link to comment
Share on other sites

Nie, Zwierzyniec (N1) i Błonia (N4) to były obiekty stałe tzw. "nowego rdzenia", klasyfikowane jako "Werke" (dosłownie Noyauzwischenwerke, czyli forty międzypolowe rdzenia), a nie "Stuetzpunkte". Skrót (prefiks) towarzyszący ich numerom to N albo rzadziej NZW. Modernizowano, a raczej przebudowywano je z FSów w latach 1908 - 1909.

 

Spośród FSów zmodernizowanych w 1914 w standardzie polowym uchował się tylko FS 3, ale on - wyjąwszy dodanie kilku schronów i rearanżację układu poprzecznic nie był szerzej modernizowany, podobnie jak i FS 29. 21się nie zachował, a 22 jest silnie zmieniony...

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...