Skocz do zawartości

II. edycja konkursu o Twierdzy Kraków


rower1025
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 132
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Ile rogatek miejskich znajdowało się w obrębie Twierdzy Kraków ? Wymień co najmniej połowę z nich.

 

 

:twisted: Myślę że nie zbyt trudne ;)

Edytowane przez MRu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(1846) 13 rogatek miejskich - 7 głównych: podgórska, mogilska, na dworcu kolejowym, warszawska, wrocławska, łobzowska, zwierzyniecka i 6 mniej ważnych: grzegórzecka, rakowicka, krowoderska, czarnowiejska, wolska, rybacka.

 

(1870) W linii akcyzowej, pokrywającej się mniej więcej z granicami miasta funkcjonowało 11 rogatek miejskich:

 

- na Kazimierzu przy moście Podgórskim

 

- na Grzegórzkach

 

- u wylotu ul. Lubicz

 

- przy ul. Rakowickiej (w miejscu obecnego skrzyżowania z ul. Lubomirskiego)

 

- u wylotu ul. Warszawskiej za torem kolejowym

 

- u wyloty ul. Długiej

 

- na początku obecnej ul. Mazowieckiej

 

- w miejscu obecnego skrzyżowania ulic Łobzowskiej i Sienkiewicza

 

- przy ul. Czarnowiejskiej obok Parku Krakowskiego

 

- u wylotu ul. Wolskiej (obecnie Piłsudskiego)

 

- u wylotu ul. Zwierzynieckiej

 

(1911) W związku z poszerzeniem obszaru Krakowa, na mocy rozporządzenia Krajowej Dyrekcji Skarbu we Lwowie linia akcyzowa została 1 stycznia 1911 roku przesunięta i objęła nowe dzielnice miasta. Oznaczono ją 34 słupkami w biało - niebieskie pasy z napisem "linia akcyzowa", jednocześnie ustanowiono nowe rogatki miejskie ("urzędy liniowe podatku spożywczego"):

 

- Zwierzyniec - przy drodze na Bielany

 

- Wola Justowska

 

- Czarna Wieś

 

- Łobzów - przy drodze do Bronowic Małych

 

- Krowodrza Koszary - przy przepuście w nasypie kolejowym

 

- Krowodrza - przy drodze do Toń

 

- Prądnik Biały

 

- Warszawska - przy drodze do Prądnika Czerwonego

 

- Olsza

 

- Mogiła - przy drodze do Mogiły

 

- Grzegórzki - przy drodze do Dąbia

 

- Grzegórzki Dworzec - przy dworcu kolejowym linii Kraków - Kocmyrzów

 

- Starowiślna - przy nowym moście do Podgórza

 

- Podgórze - przy starym moście do Podgórza

 

- Ludwinów - przy moście na Wildze

 

- Zakrzówek

 

- Dębniki - przy drodze do Pychowic

 

Działały także "urzędy liniowe" na dworcach kolejowych i przystani na Wiśle. W 1921 roku zniesiono przepisy podatkowe z czasów austriackich, ale w związku z pobieraniem przez miasto nowego podatku spożywczego utrzymano jeszcze linię akcyzową wraz z "urzędami liniowymi". Rada Miejska zniosła ją uchwałą z listopada 1923 roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lotnisko przechodzi w ręce władz Polskich. Staje się pierwszym lotniskiem Polski Niepodległej.Zaczęto na nim organizować pierwszą na ziemiach polskich jednostkę lotniczą nazwaną "1 Eskadra Bojowa".
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polski personel (raptem 4 żołnierzy) stacjonującej tam 10 zapasowej kompanii lotniczej (Fliegerersatzkopanie 10, w skrócie - Flek 10) z jej dowódcą kapitanem Romanem Florerem na czele przejął lotnisko, wszystkie jego urządzenia i samoloty. Uniemożliwiono ucieczkę pilotom niemieckim (chodzi o Niemców austriackich, wszak wszyscy do tej chwili byli jeszcze Austriakami) poprzez demontaż magneto z silników samolotów. Spiritus movens tego działania był bodajże podoficer, Antoni Jucha - to on demontował magneta. Miało to jednak miejsce nocą z 31 października na 1 listopada.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nocą z 30 na 31 Florer i kilku jego ludzi podjęło jedynie przygotowania do przejęcia bazy, a sam akt - w formie oświadczenia Florera złożonego gen. Simonowi z MIlitaerkommando Krakau (Dowództwo Wojskowe Kraków, dowództwo terytorialne szczebla korpuśnego, powołane z chwilą odejścia krakowskiego I korpusu na front, przejęło jego kompetencje w zakresie administracji wojskowej) - miał miejsce 31go rano. Lotnisko - o godzinie 13.00 31 października - przejął następnie z rąk Florera wyznaczony do tego zadania przez brygadiera Roję porucznik dr Zdzisław Dzikowski - Florer miał opinię "obcego" i dlatego odebrano mu komendę. On jednak pozostał na lotnisku i wspierał czynnie i aktywnie Polaków, a potem, pod nieobecność Dzikowskiego, polecił Jusze w opisany wyżej sposób unieruchomić samoloty (chodziło o 6 maszyn, wyselekcjonowanych przez pilotów Niemców z myślą o locie "do domu". Wieczorem dopiero przyszła silna warta polska (porucznik Czech), która Niemców rozbroiła i odebrała im łupy zagrabione wcześniej w lotniskowym magazynie mundurowym. Ale to wszystko było 31go. 1 listopada Florer otrzymał z powrotem komendę lotniska.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fragment słupka - w tym przypadku to kamień graniczny wyznaczający w terenie strefę zakazu zabudowy, otaczającą forty. Kamienie takie lokowano zawsze w miejscach załamania linii granicznej, a ta - co ciekawe - nigdy nie była prowadzona lukami, tylko zawsze łamaną, dość kanciastą. O takim, a nie innym przeznaczeniu słupka świadczy napis "BV®" (R słabo widoczne) - skrót od "Bauverbotsrayon", niem. strefa zakazu zabudowy.

 

Dobrze, żeś nie zapytał który to konkretnie słupek i gdzie lezy, bo bym wymiękł... Choć pewnie są maksiarze którzy by go rozpoznali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie proste, jak sądzę, do wyszperania w literaturze i necie.

 

W Twierdzy Kraków powstało mnóstwo baterii, z czego zdecydowana większość już po wybuchu wojny. Część pochodziła jednak z rozbudowy pokojowej, mimo iż wiele z nich było dziełami polowymi. Pierwsze powstały już w okresie... no właśnie, kiedy? jedna z nich istnieje do dziś. A więc - kiedy powstały najstarsze krakowskie baterie i gdzie się znajduje najstarsza zachowana krakowska bateria?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...