Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 132
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Opublikowano (edytowane)

Ile rogatek miejskich znajdowało się w obrębie Twierdzy Kraków ? Wymień co najmniej połowę z nich.

 

 

:twisted: Myślę że nie zbyt trudne ;)

Edytowane przez MRu
Opublikowano

(1846) 13 rogatek miejskich - 7 głównych: podgórska, mogilska, na dworcu kolejowym, warszawska, wrocławska, łobzowska, zwierzyniecka i 6 mniej ważnych: grzegórzecka, rakowicka, krowoderska, czarnowiejska, wolska, rybacka.

 

(1870) W linii akcyzowej, pokrywającej się mniej więcej z granicami miasta funkcjonowało 11 rogatek miejskich:

 

- na Kazimierzu przy moście Podgórskim

 

- na Grzegórzkach

 

- u wylotu ul. Lubicz

 

- przy ul. Rakowickiej (w miejscu obecnego skrzyżowania z ul. Lubomirskiego)

 

- u wylotu ul. Warszawskiej za torem kolejowym

 

- u wyloty ul. Długiej

 

- na początku obecnej ul. Mazowieckiej

 

- w miejscu obecnego skrzyżowania ulic Łobzowskiej i Sienkiewicza

 

- przy ul. Czarnowiejskiej obok Parku Krakowskiego

 

- u wylotu ul. Wolskiej (obecnie Piłsudskiego)

 

- u wylotu ul. Zwierzynieckiej

 

(1911) W związku z poszerzeniem obszaru Krakowa, na mocy rozporządzenia Krajowej Dyrekcji Skarbu we Lwowie linia akcyzowa została 1 stycznia 1911 roku przesunięta i objęła nowe dzielnice miasta. Oznaczono ją 34 słupkami w biało - niebieskie pasy z napisem "linia akcyzowa", jednocześnie ustanowiono nowe rogatki miejskie ("urzędy liniowe podatku spożywczego"):

 

- Zwierzyniec - przy drodze na Bielany

 

- Wola Justowska

 

- Czarna Wieś

 

- Łobzów - przy drodze do Bronowic Małych

 

- Krowodrza Koszary - przy przepuście w nasypie kolejowym

 

- Krowodrza - przy drodze do Toń

 

- Prądnik Biały

 

- Warszawska - przy drodze do Prądnika Czerwonego

 

- Olsza

 

- Mogiła - przy drodze do Mogiły

 

- Grzegórzki - przy drodze do Dąbia

 

- Grzegórzki Dworzec - przy dworcu kolejowym linii Kraków - Kocmyrzów

 

- Starowiślna - przy nowym moście do Podgórza

 

- Podgórze - przy starym moście do Podgórza

 

- Ludwinów - przy moście na Wildze

 

- Zakrzówek

 

- Dębniki - przy drodze do Pychowic

 

Działały także "urzędy liniowe" na dworcach kolejowych i przystani na Wiśle. W 1921 roku zniesiono przepisy podatkowe z czasów austriackich, ale w związku z pobieraniem przez miasto nowego podatku spożywczego utrzymano jeszcze linię akcyzową wraz z "urzędami liniowymi". Rada Miejska zniosła ją uchwałą z listopada 1923 roku.

Opublikowano (edytowane)

No to pytamy :rolleyes:

 

Jakie wydarzenia miały miejsce na Lotnisku Rakowice w nocy 30/31 października 1918 roku?

Edytowane przez Krydo
Opublikowano
Lotnisko przechodzi w ręce władz Polskich. Staje się pierwszym lotniskiem Polski Niepodległej.Zaczęto na nim organizować pierwszą na ziemiach polskich jednostkę lotniczą nazwaną "1 Eskadra Bojowa".
Opublikowano
Polski personel (raptem 4 żołnierzy) stacjonującej tam 10 zapasowej kompanii lotniczej (Fliegerersatzkopanie 10, w skrócie - Flek 10) z jej dowódcą kapitanem Romanem Florerem na czele przejął lotnisko, wszystkie jego urządzenia i samoloty. Uniemożliwiono ucieczkę pilotom niemieckim (chodzi o Niemców austriackich, wszak wszyscy do tej chwili byli jeszcze Austriakami) poprzez demontaż magneto z silników samolotów. Spiritus movens tego działania był bodajże podoficer, Antoni Jucha - to on demontował magneta. Miało to jednak miejsce nocą z 31 października na 1 listopada.
Opublikowano
Nocą z 30 na 31 Florer i kilku jego ludzi podjęło jedynie przygotowania do przejęcia bazy, a sam akt - w formie oświadczenia Florera złożonego gen. Simonowi z MIlitaerkommando Krakau (Dowództwo Wojskowe Kraków, dowództwo terytorialne szczebla korpuśnego, powołane z chwilą odejścia krakowskiego I korpusu na front, przejęło jego kompetencje w zakresie administracji wojskowej) - miał miejsce 31go rano. Lotnisko - o godzinie 13.00 31 października - przejął następnie z rąk Florera wyznaczony do tego zadania przez brygadiera Roję porucznik dr Zdzisław Dzikowski - Florer miał opinię "obcego" i dlatego odebrano mu komendę. On jednak pozostał na lotnisku i wspierał czynnie i aktywnie Polaków, a potem, pod nieobecność Dzikowskiego, polecił Jusze w opisany wyżej sposób unieruchomić samoloty (chodziło o 6 maszyn, wyselekcjonowanych przez pilotów Niemców z myślą o locie "do domu". Wieczorem dopiero przyszła silna warta polska (porucznik Czech), która Niemców rozbroiła i odebrała im łupy zagrabione wcześniej w lotniskowym magazynie mundurowym. Ale to wszystko było 31go. 1 listopada Florer otrzymał z powrotem komendę lotniska.
Opublikowano

Oto pytanie: Kim byli i czym się zapisali w dziejach Krakowa następujący panowie:

Stec, Zajączkowski, Gawron

Opublikowano (edytowane)

Pudło. To nie jest Stefan Stec, tylko Wilhelm.

 

Wszyscy trzej panowie byli w pewnym momencie dziejowym obecni na krakowskim rynku.

Edytowane przez kuba
Opublikowano

Cała trójka wchodziła w skład pierwszej Polskiej warty na Odwachu

Odpowiedziałem dzięki imieniu-zdjęcie całej trójki w NAC .

Choć na fortyck.pl też są wymienieni w jednym z artykułów.

Admin - proszę o pytanie.

Opublikowano

No to jedziemy dalej - szkoda, że nie bedzie nagrody, ale zabawa przednia :rolleyes:

 

Co tu widać na zdjęciu i co to "oznacza dla Twierdzy"? :devil:

post-10-1273782618,283_thumb.jpg

Opublikowano

Fragment słupka - w tym przypadku to kamień graniczny wyznaczający w terenie strefę zakazu zabudowy, otaczającą forty. Kamienie takie lokowano zawsze w miejscach załamania linii granicznej, a ta - co ciekawe - nigdy nie była prowadzona lukami, tylko zawsze łamaną, dość kanciastą. O takim, a nie innym przeznaczeniu słupka świadczy napis "BV®" (R słabo widoczne) - skrót od "Bauverbotsrayon", niem. strefa zakazu zabudowy.

 

Dobrze, żeś nie zapytał który to konkretnie słupek i gdzie lezy, bo bym wymiękł... Choć pewnie są maksiarze którzy by go rozpoznali.

Opublikowano

Pytanie proste, jak sądzę, do wyszperania w literaturze i necie.

 

W Twierdzy Kraków powstało mnóstwo baterii, z czego zdecydowana większość już po wybuchu wojny. Część pochodziła jednak z rozbudowy pokojowej, mimo iż wiele z nich było dziełami polowymi. Pierwsze powstały już w okresie... no właśnie, kiedy? jedna z nich istnieje do dziś. A więc - kiedy powstały najstarsze krakowskie baterie i gdzie się znajduje najstarsza zachowana krakowska bateria?

Opublikowano (edytowane)
Nie chodzi o 35, tylko o coś co było wcześniej. Poza tym FB 35 z 1866 i FB 35 z lat 80. to dwa zupełnie różne dzieła, w zupełnie różnych miejscach. Edytowane przez kuba
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...