Jump to content

II. edycja konkursu o Twierdzy Kraków


rower1025
 Share

Recommended Posts

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeszcze wcześniej. Nota bene, to z rokiem 1864 w kontekście FB 36 (Ostra Góra) to jakieś nieporozumienie, nie wiem kto i skąd to wytrzasnął, ale to na pewno błąd. Bateria 36 pochodzi z lat 1887 - 88.
Link to comment
Share on other sites

ostatnia podpowiedź: bateria pochodzi z czasów przygotowań do pierwszej z wojen w dziejach Twierdzy Kraków, wojny, w której Austria nota bene nie brała ostatecznie udziału... Tuż obok tej baterii był szniaec, już go nie ma.... do tego, że go nie ma, przylozył w swoim czasie rękę niejaki Karol Wojtyła

 

Mam nadzieję, że teraz już będzie łatwe

Link to comment
Share on other sites

Miło mi ze w końcu odpowiedziałam ;) Pomogło mi skojarzenie z papieżem, gdyż ostatnio oglądałam zdjęcia podwodne z Zakrzówka, gdzie była tablica pamiątkowa ;) Zdjęcia gorąco polecam ;)

 

Pytam.

 

Kto był autorem planu rozbudowy rdzenia w latach 1854-1856 ?

Link to comment
Share on other sites

Plan przypisywany jest generalnemu dyrektorowi inżynierii gen. Bernardowi Franciszkowii Marii Kabodze (niem. Bernhard Franz Maria Graf von Caboga, chorw. Brno Frano Marijan Kabuźić), rodem z Dubrownika. Zmarł 1855. Rdzeń (wtedy traktowany jako główne obwałowanie obozu warownego) realizowano od 1860, albo nawet 1859.
Link to comment
Share on other sites

Natomiast jeśli Ci chodzi o pierścień szańców FS (zbudowanych w lokalizacjach wybranych dla fortów reditowych, których realizacji zaniechano w związku z wybuchem wojny krymskiej), to projekt tego zespołu przypisywany jest pułkownikowi Juliusowi von Wurmbowi.
Link to comment
Share on other sites

Zmieniam pytanie bo konkurs nam się znowu przyhaltował, a do końca maja coraz bliżej...

 

Żeby jednak było współcześnie... Który z krakowskich fortów miał, i znów ma, największe związki z lotnictwem?

Link to comment
Share on other sites

Ja wiem, ja wiem.... Ba :rolleyes: stion V Lubicz - Rondo Mogilskie.

A dlaczego?

Prezentowana jest teraz wystawa plenerowa w miejscu gdzie kiedyś dumnie stał fort, a teraz pozostały relikty lewej kaponiery potocznie zwanej "kocie uszy" :blink:

Link to comment
Share on other sites

Nie no, na manowce okrutne żeście się wybrali :unsure:

 

Chodzi o obiekt związany z lotnictwem jak najbardziej latającym (aczkolwiek niezbyt, hmmm, poważnym, choć z człowiekiem na "pokładzie") - a więc nie Lubicz. Związek owego obiektu z lotnictwem nie ma też charakteru jednorazowego jak w przypadku Borku. Datuje się on co najmniej od lat wczesno - podrugowojennych, potem była spora przerwa, a dziś tam znowu... No właśnie, co tam się dzieje znowu i co to za fort ? :idea:

Edited by kuba
Link to comment
Share on other sites

Oczywiście. Zaraz po wojnie szybowisko, w koszarach fortu urządzono hangary dla szybowców; od kilku lat miejsce wykorzystywane przez paralotniarzy.

 

Krydo, pytasz

Link to comment
Share on other sites

Pytanie łatwie i mam nadzieje, że szybko padnie odpowiedź. Z jakiego fortu Twierdzy Kraków pochodzi ten detal i czego jest fragmentem :arrow:

post-10-1274775985,9627_thumb.jpg

Edited by Krydo
Link to comment
Share on other sites

Ożeszszsz....

 

Jakbym tego mostu przed laty szczegółowo nie focił, to w życiu bym na to nie wpadł, ale i tak nie mam pewności:

 

Detal barierki mostu nad fosą szyjową fortu Łysa Góra.

Link to comment
Share on other sites

No to kolejne pytanie z dziedziny "współczesność Twierdzy Kraków", dział "wiedza praktyczna":

 

Proszę wymienić które dzieła obronne twierdzy "poległy w starciu z kościołem", tj. zbudowano na nich świątynie.

Edited by kuba
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share


×
×
  • Create New...