Krydo Posted May 8, 2010 Report Share Posted May 8, 2010 Tak, chodzi o Franciszka Linke - Crawford. Mru pyta :arrow: Link to comment Share on other sites More sharing options...
MRu Posted May 9, 2010 Report Share Posted May 9, 2010 (edited) Ile rogatek miejskich znajdowało się w obrębie Twierdzy Kraków ? Wymień co najmniej połowę z nich. :twisted: Myślę że nie zbyt trudne ;) Edited May 9, 2010 by MRu Link to comment Share on other sites More sharing options...
MRu Posted May 10, 2010 Report Share Posted May 10, 2010 Do rogatek zaliczono Urząd Celny Dworca Głównego. Jest ich ponad 10 ale mniej niż 20 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krydo Posted May 10, 2010 Report Share Posted May 10, 2010 (1846) 13 rogatek miejskich - 7 głównych: podgórska, mogilska, na dworcu kolejowym, warszawska, wrocławska, łobzowska, zwierzyniecka i 6 mniej ważnych: grzegórzecka, rakowicka, krowoderska, czarnowiejska, wolska, rybacka. (1870) W linii akcyzowej, pokrywającej się mniej więcej z granicami miasta funkcjonowało 11 rogatek miejskich: - na Kazimierzu przy moście Podgórskim - na Grzegórzkach - u wylotu ul. Lubicz - przy ul. Rakowickiej (w miejscu obecnego skrzyżowania z ul. Lubomirskiego) - u wylotu ul. Warszawskiej za torem kolejowym - u wyloty ul. Długiej - na początku obecnej ul. Mazowieckiej - w miejscu obecnego skrzyżowania ulic Łobzowskiej i Sienkiewicza - przy ul. Czarnowiejskiej obok Parku Krakowskiego - u wylotu ul. Wolskiej (obecnie Piłsudskiego) - u wylotu ul. Zwierzynieckiej (1911) W związku z poszerzeniem obszaru Krakowa, na mocy rozporządzenia Krajowej Dyrekcji Skarbu we Lwowie linia akcyzowa została 1 stycznia 1911 roku przesunięta i objęła nowe dzielnice miasta. Oznaczono ją 34 słupkami w biało - niebieskie pasy z napisem "linia akcyzowa", jednocześnie ustanowiono nowe rogatki miejskie ("urzędy liniowe podatku spożywczego"): - Zwierzyniec - przy drodze na Bielany - Wola Justowska - Czarna Wieś - Łobzów - przy drodze do Bronowic Małych - Krowodrza Koszary - przy przepuście w nasypie kolejowym - Krowodrza - przy drodze do Toń - Prądnik Biały - Warszawska - przy drodze do Prądnika Czerwonego - Olsza - Mogiła - przy drodze do Mogiły - Grzegórzki - przy drodze do Dąbia - Grzegórzki Dworzec - przy dworcu kolejowym linii Kraków - Kocmyrzów - Starowiślna - przy nowym moście do Podgórza - Podgórze - przy starym moście do Podgórza - Ludwinów - przy moście na Wildze - Zakrzówek - Dębniki - przy drodze do Pychowic Działały także "urzędy liniowe" na dworcach kolejowych i przystani na Wiśle. W 1921 roku zniesiono przepisy podatkowe z czasów austriackich, ale w związku z pobieraniem przez miasto nowego podatku spożywczego utrzymano jeszcze linię akcyzową wraz z "urzędami liniowymi". Rada Miejska zniosła ją uchwałą z listopada 1923 roku. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MRu Posted May 10, 2010 Report Share Posted May 10, 2010 Krydo, odpowiedź jak zawsze: wyczerpująca i poprawna. Zadajesz kolejne pytanie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krydo Posted May 10, 2010 Report Share Posted May 10, 2010 (edited) No to pytamy :rolleyes: Jakie wydarzenia miały miejsce na Lotnisku Rakowice w nocy 30/31 października 1918 roku? Edited May 10, 2010 by Krydo Link to comment Share on other sites More sharing options...
MRu Posted May 10, 2010 Report Share Posted May 10, 2010 Lotnisko przechodzi w ręce władz Polskich. Staje się pierwszym lotniskiem Polski Niepodległej.Zaczęto na nim organizować pierwszą na ziemiach polskich jednostkę lotniczą nazwaną "1 Eskadra Bojowa". Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuba Posted May 10, 2010 Report Share Posted May 10, 2010 Polski personel (raptem 4 żołnierzy) stacjonującej tam 10 zapasowej kompanii lotniczej (Fliegerersatzkopanie 10, w skrócie - Flek 10) z jej dowódcą kapitanem Romanem Florerem na czele przejął lotnisko, wszystkie jego urządzenia i samoloty. Uniemożliwiono ucieczkę pilotom niemieckim (chodzi o Niemców austriackich, wszak wszyscy do tej chwili byli jeszcze Austriakami) poprzez demontaż magneto z silników samolotów. Spiritus movens tego działania był bodajże podoficer, Antoni Jucha - to on demontował magneta. Miało to jednak miejsce nocą z 31 października na 1 listopada. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krydo Posted May 10, 2010 Report Share Posted May 10, 2010 Własnie o to mi Kuba chodziło - akcja zatrzymania sprzetu latajacego na lotnisku. Zadajesz pytanie :arrow: Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuba Posted May 10, 2010 Report Share Posted May 10, 2010 Nocą z 30 na 31 Florer i kilku jego ludzi podjęło jedynie przygotowania do przejęcia bazy, a sam akt - w formie oświadczenia Florera złożonego gen. Simonowi z MIlitaerkommando Krakau (Dowództwo Wojskowe Kraków, dowództwo terytorialne szczebla korpuśnego, powołane z chwilą odejścia krakowskiego I korpusu na front, przejęło jego kompetencje w zakresie administracji wojskowej) - miał miejsce 31go rano. Lotnisko - o godzinie 13.00 31 października - przejął następnie z rąk Florera wyznaczony do tego zadania przez brygadiera Roję porucznik dr Zdzisław Dzikowski - Florer miał opinię "obcego" i dlatego odebrano mu komendę. On jednak pozostał na lotnisku i wspierał czynnie i aktywnie Polaków, a potem, pod nieobecność Dzikowskiego, polecił Jusze w opisany wyżej sposób unieruchomić samoloty (chodziło o 6 maszyn, wyselekcjonowanych przez pilotów Niemców z myślą o locie "do domu". Wieczorem dopiero przyszła silna warta polska (porucznik Czech), która Niemców rozbroiła i odebrała im łupy zagrabione wcześniej w lotniskowym magazynie mundurowym. Ale to wszystko było 31go. 1 listopada Florer otrzymał z powrotem komendę lotniska. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuba Posted May 10, 2010 Report Share Posted May 10, 2010 Oto pytanie: Kim byli i czym się zapisali w dziejach Krakowa następujący panowie: Stec, Zajączkowski, Gawron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krydo Posted May 11, 2010 Report Share Posted May 11, 2010 Nazwisko Stec jest mi znajome, więc Panowie są lotnikami/pilotami. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuba Posted May 11, 2010 Report Share Posted May 11, 2010 (edited) Pudło. To nie jest Stefan Stec, tylko Wilhelm. Wszyscy trzej panowie byli w pewnym momencie dziejowym obecni na krakowskim rynku. Edited May 11, 2010 by kuba Link to comment Share on other sites More sharing options...
ttom Posted May 12, 2010 Report Share Posted May 12, 2010 Cała trójka wchodziła w skład pierwszej Polskiej warty na OdwachuOdpowiedziałem dzięki imieniu-zdjęcie całej trójki w NAC .Choć na fortyck.pl też są wymienieni w jednym z artykułów.Admin - proszę o pytanie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuba Posted May 12, 2010 Report Share Posted May 12, 2010 Nie pozostaje mi nic innego, jak przychylić się do prośby ttoma :rolleyes: Link to comment Share on other sites More sharing options...
fortyck Posted May 13, 2010 Report Share Posted May 13, 2010 Gdzie znajdziemy taki oto widok: https://lh3.googleusercontent.com/-0SfCqsujCzc/T0TSckdwkII/AAAAAAAAEjc/1Q4o3ElCmbY/s576/img3097resize.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krydo Posted May 13, 2010 Report Share Posted May 13, 2010 Fort Sudoł Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuba Posted May 13, 2010 Report Share Posted May 13, 2010 Ano nic innego... Ten kawał ramiaka okna jest nie do pomylenia z czymś innym Link to comment Share on other sites More sharing options...
fortyck Posted May 13, 2010 Report Share Posted May 13, 2010 Krydo, nie mogło być inaczej :) zadajesz kolejne pytanie konkursowe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krydo Posted May 13, 2010 Report Share Posted May 13, 2010 No to jedziemy dalej - szkoda, że nie bedzie nagrody, ale zabawa przednia :rolleyes: Co tu widać na zdjęciu i co to "oznacza dla Twierdzy"? :devil: Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuba Posted May 13, 2010 Report Share Posted May 13, 2010 Fragment słupka - w tym przypadku to kamień graniczny wyznaczający w terenie strefę zakazu zabudowy, otaczającą forty. Kamienie takie lokowano zawsze w miejscach załamania linii granicznej, a ta - co ciekawe - nigdy nie była prowadzona lukami, tylko zawsze łamaną, dość kanciastą. O takim, a nie innym przeznaczeniu słupka świadczy napis "BV®" (R słabo widoczne) - skrót od "Bauverbotsrayon", niem. strefa zakazu zabudowy. Dobrze, żeś nie zapytał który to konkretnie słupek i gdzie lezy, bo bym wymiękł... Choć pewnie są maksiarze którzy by go rozpoznali. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krydo Posted May 14, 2010 Report Share Posted May 14, 2010 Myślałem, że pytanie troche powisi <_< Brawo Kuba pytanie Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuba Posted May 14, 2010 Report Share Posted May 14, 2010 Pytanie proste, jak sądzę, do wyszperania w literaturze i necie. W Twierdzy Kraków powstało mnóstwo baterii, z czego zdecydowana większość już po wybuchu wojny. Część pochodziła jednak z rozbudowy pokojowej, mimo iż wiele z nich było dziełami polowymi. Pierwsze powstały już w okresie... no właśnie, kiedy? jedna z nich istnieje do dziś. A więc - kiedy powstały najstarsze krakowskie baterie i gdzie się znajduje najstarsza zachowana krakowska bateria? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ttom Posted May 14, 2010 Report Share Posted May 14, 2010 FB 35Kiedy powstała? Znalazłem aż 3 daty1866 - wojna z Prusami1885 - brak opisu1887 - rozbudowa całej Grupy Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuba Posted May 14, 2010 Report Share Posted May 14, 2010 (edited) Nie chodzi o 35, tylko o coś co było wcześniej. Poza tym FB 35 z 1866 i FB 35 z lat 80. to dwa zupełnie różne dzieła, w zupełnie różnych miejscach. Edited May 14, 2010 by kuba Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts